Afbeelding

Diezerbrink: nieuwe naam gekozen uit ruim tachtig inzendingen

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

Een groep ondernemers uit het winkelgebied Dieze centrum schreef een prijsvraag uit om mee te denken over een nieuwe naam voor het winkelgebied. Uit ruim tachtig inzendingen is de naam Diezerbrink gekozen. Een naam die recht doet aan de historie en die tegelijkertijd de levendigheid van het winkelgebied benadrukt.

Dolblij waren de twee winnaars, de heer Sijbinga en de heer Klein Haneveld. Beiden ontvingen uit handen van de stichting winkelgebied Dieze centrum (straks Diezerbrink) waardebonnen ter waarde van 125 euro. Deze mogen ze besteden in het winkelgebied, bestaande uit Diezerkade, Thomas a Kempisstraat en Vechtstraat, dat nu hun naam draagt. Een groep ondernemers uit het winkelgebied is al enige tijd met elkaar aan het werk om het winkelgebied beter bekend te maken bij de inwoners van Zwolle. Zij laten zich daarbij inspireren door de rijke historie van het gebied. Al sinds de Middeleeuwen werd hier, net buiten de stadspoorten van Zwolle een levendige handel gedreven. Agrarische producten als melk, kaas en vlees werden hier verkocht. Ook werd hier lange tijd een paardenmarkt gehouden. Er ligt bovendien nog een restant van de paardentram. Die levendigheid, diversiteit en vakmanschap is vandaag de dag nog steeds te vinden in het winkelgebied.

De winkeliers willen de straat aankleden met historisch fotomateriaal en zijn bezig een historische route door de wijk te ontwikkelen (in samenwerking met Historisch Centrum Overijssel). Ook wordt gewerkt aan een nieuw logo, waarin de rijke geschiedenis beter zichtbaar wordt. Op termijn is de hoop dat dit doorwerkt in andere zaken, zoals reclame-uitingen, gevelindelingen en straatmeubilair. Op die manier wordt gewerkt aan het verfraaien van een mooi stukje historisch Zwolle.