Afbeelding
Pedro Sluiter

Nieuw concept in de sport- en arbeidsmarkt ?verkoopt zichzelf'

· leestijd 1 minuut Sport

(door Mark van der Vegt)
ZWOLLE - Nee, het ligt niet aan Zwolle, zegt Andy van der Meijde als hij terugkomt nadat de krantenfoto is gemaakt. Op de Grote Markt dromde meteen een aantal selfie-makers (voornamelijk meisjes) om hem heen. Het kost de oud-prof vijf minuten van zijn tijd.

?Geeft niets. Leuk toch?! Da's overal zo en ik zal je vertellen: het is ?erger' dan toen ik nog gewoon voetballer was.? Maar dit moet geen lach-of-ik-schiet-stukje worden; geen Andy van der Meijde en zijn bizar interessante voetballeven. Want Van der Meijde zit vandaag in Zwolle op het terras met twee kennissen/vrienden/zakenpartners: Steven Lantink (uitzendbureau Selectiepunt) en Tom IJzerman (oud-prof en eveneens Selectiepunt). IJzerman en Lantink kennen elkaar van school; Van der Meijde speelt met IJzerman in een Zwols zaalvoetbalteam.

En hun verhaal is even simpel als serieus. Het trio zet een nieuw concept in de sportmarkt. Een sponsorplan waar het bedrijf van de één beter van wordt, maar waar vooral de deelnemende clubs (amateur en profclubs) zich aanzienlijk mee kunnen ?verrijken'.

Van der Meijde is het uithangbord, Lantink de man van het uitzendbureau en IJzerman is de man van het netwerk en de acquisitie. IJzerman: ?Het is echt heel simpel, maar misschien daarom ook wel zo goed bedacht: ondernemers maken steeds vaker gebruik van uitzendkrachten. Ondernemers sponsoren vaak sportverenigingen. Nou, als die ondernemers nu via dit sponsorplan en dus via Selectiepunt hun tijdelijke krachten inhuren, storten wij ? en dus eigenlijk ook de sponsor - veertig procent van de winstmarge terug in de clubkas?, zegt IJzerman.

Veertig procent? Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Lantink knikt: ?Begrijp ik. Maar het is toch zo. ?Hoe kan dat?', wil je dan weten. Nou, ons bedrijf heeft geen dure kantoren, geen rare uitspattingen, geen grote overhead, dus we hebben marge ?binnen de marge'. En om je volgende vraag voor te zijn: het is niet zo dat wij nieuwe tarieven hanteren als sponsoren hun uitzendkrachten bij ons inhuren. We nemen het bestaande kostenplaatje over. Dus wat het bedrijf eerder uitgaf aan de uitzendkracht, zijn ze nu ook kwijt. Maar ze sponsoren wel hun club als extraatje.? Het is een win-winsituatie, weet het trio. En dat het gaat aanslaan, weten ze zeker. ?We hebben al aardig wat contacten opgebouwd en er zijn ook al enkele contracten afgesloten?, zegt Lantink. ?Clubs en bedrijven weten allemaal dat de tijden zijn veranderd. Zo gemakkelijk gaat het allemaal niet meer. En als we uitleggen wat en hoe we het doen, en wat het voordeel is, raken mensen vanzelf overtuigd. Het is eigenlijk een verhaal dat zichzelf verkoopt.?

Afbeelding
De Vuurvogel opent Bevrijdingsfestival met Erik Mesie en Bas Treub Algemeen 22 apr, 11:18
Afbeelding
Zo'n driehonderd toeschouwers genieten van uitzwaaiconcert Meander Bigband Algemeen 22 apr, 10:18
Afbeelding
Typhoon bij Plato tijdens Recordstoreday Algemeen 22 apr, 08:16