?Snelheden zijn zorgwekkend hoog op heringerichte Turnhoutsweg'
 ?Snelheden zijn zorgwekkend hoog op heringerichte Turnhoutsweg' brugmedia.nl

 ?Snelheden zijn zorgwekkend hoog op heringerichte Turnhoutsweg'

· leestijd 2 minuten Algemeen

(door Erik-Jan Berends) SPOOLDE ? Als de gemeente Zwolle meldt dat alle vijf betrokken partijen achter de plannen voor de herinrichting van de Turnhoutsweg hebben gestaan, gaan de haren van Tineke van Ettekoven recht overeind staan. Zij weet wel beter. Ze is als woordvoerster van de direct aanwonenden echter vooral van mening dat de gemeente zich aan de wet moet houden. De overlast en het gevaar van het sluipverkeer en de geluidsoverlast zijn de twee aspecten, waarover de aanwonenden al geruime tijd strijden.

?In een rapport noemt Veilig Verkeer Nederland (VVN) de situatie op de Turnhoutsweg ?zorgwekkend onveilig'. Bovendien ondervinden de direct aanwonenden meer dan de toegestane 50 dB geluidsoverlast op onze gevels?, motiveert Van Ettekoven. Het doel om na de aanleg van de brug in de Westenholterallee vracht- en sluipverkeer over de Turnhoutsweg te weren, is volgens haar dus duidelijk niet gelukt. ?In de oorspronkelijke plannen zou een hoogtebalk moeten voorkomen dat vracht- en sluipverkeer over de Turnhoutsweg zou gaan. Dat was de simpelste en goedkoopste oplossing. Die balk is er echter nooit gekomen. In plaats daarvan is de weg opnieuw ingericht als 30-kilometerweg met drempels. Daarom hebben wij niet gevraagd.? Volgens Van Ettekoven is de weg te breed en rijden er nog veel vrachtwagens over. ?We worden er regelmatig wakker van als de vrachtwagens over de drempels denderen. Bovendien fietsen kinderen 's morgens over het voetpad, omdat de fietsstroken veel te gevaarlijk zijn. De weg is te breed, waardoor auto's ook nog gaan inhalen. Het is duidelijk dat als hier wat gebeurt, de gemeente aansprakelijk is.?

Helemaal verbolgen is de buurt dat de gemeente in strijd met de wet handelt als het over geluidshinder gaat. ?Ze houdt zich niet aan de wet. In 2003 heeft de provincie Overijssel hogere grenswaarden vastgesteld voor de directe omgeving. Bij het goedkeuringsbesluit is bepaald dat de gemeente er dan wel op moet toezien dat de Turnhoutseweg niet wordt gebruikt als sluiproute voor niet-doorgaand vracht- en sluipverkeer. Daar houdt de gemeente zich dus niet aan en dus niet aan de wet.? Volgens Van Ettekoven kan de gemeenteraad om deze reden nooit akkoord gaan met de afronding van het project.

?Het verkeer op de Turnhoutsweg is weliswaar sterk afgenomen, maar het blijft er redelijk druk met veel sluipverkeer dat er dus niet hoeft te zijn?, stelt André van Bennekom, Verkeerskundig Consulent van VVN in een rapportage vast. ?Waarschijnlijk vinden weggebruikers de route sneller dan over de Westenholterallee; er gaan ook nog meer dan honderd vrachtwagens per dag over de Turnhoutsweg. Een verbod voor vrachtwagens vindt de gemeente moeilijk te handhaven. Voor ons is dat wel een optie, omdat dat elders in de stad ook werkt. Feit is dat de Turnhoutsweg niet voldoet aan de criteria voor een 30-kilometerweg. De weg is daarvoor te breed en je kan met een flinke snelheid over de drempel ter hoogte van de Meenteweg. De gemeten snelheden zijn er volgens de zogenaamde Indicatieve Kwalificatie van Wegvakken dan ook zorgwekkend hoog. Ons advies is daar een versmalling aan te brengen, waar de fietsers buitenom gaan en de snelheid eruit gaat. Volgens de gemeente zou dat 40.000 euro moeten kosten, maar dat ljkt me veel.? Voor de herinrichting was de Turnhoutsweg een 50-kilometerweg met een vrijliggend fietspad.

De gemeente reageert dat ?de standpunten en keuzes niet worden gedeeld en een aantal van hen onjuist wordt weergegeven'. Ze vindt het belangrijk te melden dat ze zich op alle fronten ?vanzelfsprekend' aan de wet houdt. ?Verder heeft het college toegezegd dat in overleg met Veilig Verkeer Nederland wordt gekeken waar de bebording/signing kan worden verbeterd. Ook staat er tijdelijk een smiley-bord om weggebruikers te attenderen op eventueel te hoge snelheden. Verder zijn er brieven uitgegaan naar de bedrijven op Voorst C-D om hun vervoerders te attenderen op de nieuwe, snellere route.?

Afbeelding
Meisje Djamila debuteert met kinderboek en zorgt voor lange rij bij Boekhandel Van der Velde Algemeen 20 uur geleden
Wethouder Rots en gedeputeerde Dadema (l) nemen de fietsstraat in gebruik.
Fietsstraat Wijhe-Zwolle officieel geopend, maar zorgen over fietsveiligheid blijven Algemeen 20 uur geleden
Afbeelding
GMZ wil elk jaar bevrijdingsconcert brengen op de dag van de Zwolse bevrijding Algemeen 21 uur geleden