Afbeelding

?Het is tijd om actie te ondernemen voor duurzame distributie in de binnenstad'

· leestijd 1 minuut Algemeen

(door Erik-Jan Berends) DIEZERPOORT - Hoe formuleer je doelstellingen voor een duurzame distributie in de Zwolse binnenstad? Organisaties en raadsleden spraken daarover donderdag met de Amerikaanse expert Eric Britton.

De komst van de Amerikaan, op uitnodiging van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer  (KpVV) van het CROW, was voor Michiel van Willigen aanleiding diverse partijen bijeen te roepen om de problematiek gezamenlijk met hem te bespreken. Het ChristenUnie-raadslid is al acht jaar bezig met het initiatief om auto's te delen. ?Ik heb de komst van Britton aangegrepen om te kijken of we van hem inspiratie kunnen opdoen, mede omdat Zwolle Fietsstad 2014 is en om te kijken of hij nuttige adviezen heeft voor duurzaam vervoer in de binnenstad.? Duurzame stadsdistributie, pakketbezorging en parkeerproblematiek waren de hoofdpunten, waarover het gezelschap zich na een rondrit door de binnenstad boog. Van Willigen: ?In de ochtend is het druk in de binnenstad met vrachtwagens, overdag met pakketbezorgers en verder hebben we de parkeerproblematiek.? Vertegenwoordigers van Cycloon Fietskoeriers, Fietsjoe Fietstaxi, de Fietsersbond, enkele raadsleden en wethouder Filip van As gingen daarover in gesprek.

Algemeen directeur Marieke Snoek van Cycloon Fietskoeriers vertelt al jaren aan het idee te werken om binnenstaddistirbutie te verzorgen vanaf een verzamelpunt dichtbij de snelweg. ?Als fietskoeriers zijn we wendbaar, maken we geen geluid en produceren geen uitstoot. Bovendien zijn er inmiddels fietsen ontwikkeld, waarbij we wel tot 150 kilo of twee kubieke meter pakketten kunnen meenemen. Wij kunnen winkeliers zo op het juiste moment bevoorraden en zij kunnen hun voorraad klein houden. Nu is het moment: wij zijn er klaar voor, transporteurs zijn met duurzaamheid bezig en Zwolle is Fietsstad 2014.? Senior adviseur Hans Voerknecht van het KpVV zegt te snappen dat ook transporteurs het niet handig vinden om met vracht- en bestelauto's de binnenstad in te gaan. ?De ontwikkelingen moeten echter van onderaf komen, je moet ze niet gaan voorschrijven. Transporteurs zijn conservatief en hebben weinig geld. Je zou ontwikkelingen moeten inzetten, waaruit ze kunnen kiezen.? Britton ziet ook een rol voor winkeliers die bijvoorbeeld met een label op de deur aantonen dat hun producten op een duurzame manier zijn geleverd, een methode die in Parijs wordt toegepast. ?Als je van hen distributeur wilt worden, moet je dan dus aan bepaalde voorwaarden voldoen.? Wethouder Van As wil een aantal ideeën verzamelen en daarmee aan de slag gaan. Tot slot zegde verkeersspecialist Syb Tjepkema van de gemeente Zwolle toe een bijeenkomst te beleggen met grote Zwolse bedrijven en betrokken partijen om te kijken of er een aanzet kan worden gegeven voor duurzame distributie.

VVN Opfriscursus Fiets
Veilig Verkeer Nederland organiseert gratis Opfriscursus Fiets met valpreventie + lunch Nieuws Ingezonden 21 uur geleden
Afbeelding
Inschrijvingen voor de HBO Bruisweek 2024 zijn geopend Algemeen 21 uur geleden
Afbeelding
Cinekid presenteert in Filmtheater Fraterhuis: Vos en Haas redden het bos Algemeen 23 uur geleden