Afbeelding
Pedro Sluiter

'De overwaardering van schuld vind ik bijna zondig'

· leestijd 3 minuten Algemeen

ZWOLLE - Haar moeder vroeg acht uur voordat ze stierf nog aan Jeanet Doornbos hoe de Tweede Kamerverkiezingen waren afgelopen. Op Jeanets opmerking dat ze nu wel iets anders aan haar hoofd had, antwoordde ze heel ad rem ?ik ben er nog'. Hoe bij de tijds wil je het hebben voor een vrouw die op haar oude dag nog de Koran besloot te gaan lezen. Wat een clitoris is en hoeveel plezier je daar aan kunt beleven wist ze echter niet.

?Ze wilde het ook niet weten, want daar praatte je niet over?, schetst Jeanet in optima forma het schuldcomplex van veel mensen uit een streng kerkelijk milieu. Een episode die haar nieuwe boek ?Een herder gaat op huisbezoek' niet haalde en tegelijkertijd wel naadloos aansluit op andere passages. Het boek is een pleidooi om als kerk op een andere manier met schuld om te gaan. Niet door te doen alsof je nergens spijt van kunt of hoeft te hebben. Maar door de ?onschuld die mensen eveneens in zich hebben' er tegenover te plaatsen. ?Zo kwam ik meer in evenwicht met mijzelf?, aldus Jeanet. Daarnaast is het boek een oproep om open te staan voor een veranderend godsbeeld. ?Ik zeg niet dat God verandert, want daarmee maak ik al een beeld van hem of haar. Waar het mij om gaat is dat ik onze vrijheid in handelen en denken die we van God hebben gekregen het grootste geschenk vind dat we als mens hebben gekregen. Die vrijheid geef ik graag terug door God niet op te sluiten in de Bijbel en open te staan voor eigentijdse godservaringen.?

Ervaringen die Jeanet naar eigen zeggen heeft gehad. Haar onschuld ?leerde ze kennen tijdens uittredingen', ervaringen waarbij de ziel het lichaam verlaat en in een staat komt die niet in woorden is te vatten. Misschien dat het intens ervaren van de omgeving, vreugde en onvoorwaardelijke liefde nog het dichts in de buurt komen. Ze vertelt er autobiografisch over, zij het dat Jeanet in het boek door het leven gaat als Jane, een nickname die ze ooit koos om te chatten. De man met wie ze deze gesprekken voert is Bas, een al wat oudere dominee van strenge signatuur. Bas verenigt een aantal karaktertrekken en gedragingen in zich die Jeanet bij predikanten tegenkwam en is dus in werkelijkheid niet herleidbaar tot één persoon. Net als Jane heeft Bas zijn eigen worsteling met het begrip schuld gehad. Sterker nog, hij zit er nog middenin en torst onder andere met zich mee dat hij zijn inmiddels overleden vrouw twee keer heeft bedrogen met een ander. Een zonde die hij uiteindelijk opbiecht aan Jane, de vrouw die aanvankelijk aversie bij hem oproept maar hem dermate intrigeert en ontwapend dat er een boeiende vriendschap ontstaat.

De rode draad door het verhaal is en blijft seksualiteit als taboe. Het onderwerp dat tot op de dag van vandaag ? zo weet Jeanet ? nog al eens wordt verzwegen met soms verstrekkende gevolgen. ?Je leert een jongen (Jeanet heeft drie zonen, red.) dat hij ogen, oren, vingers, een neus heeft en een mond om de heerlijkste dingen mee te proeven. Alleen een piemel noemen we een dingetje en wat je er mee kunt voelen, daar hebben we het al helemaal niet over. Zoals ik ook in het boek schrijf, kwam een van mijn zoons toen hij klein was eens beneden en zei: ?kijk mam, mijn eikel'. Een vrouw van de kerk die bij mij op bezoek was vroeg hoe ik het toch in mijn hoofd had gehaald om hem te leren hoe dat lichaamsdeel heet. Belachelijk natuurlijk, waarom zou ik hem dat niet vertellen??

Dat seksuele gevoelens in religieuze milieus veel worden geassocieerd met schuld zie je volgens Jeanet terug in onderzoeken. Vaker dan niet-religieuzen kampen christelijke en islamitische jongeren met gevoelens van schaamte en frustraties. Hoewel een directe link niet valt te leggen, vermoedt Jeanet dat relatie- en huwelijksproblemen in christelijke gezinnen in menig geval mede hier hun oorsprong in vinden. ?Ikzelf was nota bene 35 jaar toen ik seksueel ontwaakte. De nadruk op schuld, niet zelden ook onuitgesproken in de vorm van non-verbale afkeuring, vind ik haast zondig. Alsof Kerst en Pasen (geboorte en dood van Jezus als verzoening tussen God en mens red.) nooit hebben plaatsgevonden.?

Een meer open houding, je schuld bezien vanuit het vermogen ook onschuldig te kunnen zijn en van daaruit te groeien in een persoonlijke relatie tot God, dat is waar Jeanet op hoopt. ?Wat zou het toch mooi zijn als niet alleen de dominee een preek houdt en anderen eveneens de mogelijkheid krijgen om te praten over eigen ervaringen in hun geloof. Een kerk hoort wat mij betreft elke dag open te zijn voor mensen die de stilte te zoeken?, aldus Jeanet die hoopt dat haar boek een aanzet mag geven tot een discussie daartoe. Sommigen zullen het niet met mij eens zijn en kritiek hebben. Dat is prima, want daar kan ik dan weer van leren. Ik geloof dat God mij daarbij helpt.?  Het boek kan worden besteld via de website www.kerkopkop.nl.

Afbeelding
Kledingmarkt Basisschool het Stroomdal, opbrengst Red een KIND, 3 en 4 april Nieuws Ingezonden 27 mrt, 17:47
Echtpaar Vegter-Albers 65 jaar getrouwd
Echtpaar Vegter-Albers 65 jaar getrouwd Algemeen 27 mrt, 17:03
Harold van Vilsteren bij de koeien in de stad. Binnenkort maken de dieren dansend de sprong naar de buitenlucht.
Traditionele koeiendans bij biologische melkveehouder Harold van Vilsteren dit keer op tweede paasdag Algemeen 27 mrt, 16:37