Afbeelding

Steile drempels moeten oversteek Belvédèrelaan veiliger maken

· leestijd 1 minuut Algemeen

(door Erik-Jan Berends) STADSHAGEN ? ?Met deze maatregelen moeten automobilisten wel rustiger rijden.? Wethouder Filip van As meldde donderdag dat er ?hele hoge' drempels komen bij de (fiets)oversteekplaats in de Belvédèrelaan, bij het Twistvlietpad. De aanleg van de betonnen drempels moet nog dit jaar zijn beslag krijgen.

Fietsers en wandelaars ervaren de oversteek al lang als onveilig. ?Bij mijn aantreden als wethouder verkeer wist ik dat dit een weerbarstig vraagstuk zou worden?, aldus Van As. Hij liet opnieuw onderzoek doen en ging weer in gesprek met de klankbordgroep, waarin bewoners, winkeliers, de Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland zijn vertegenwoordigd. ?Er waren in feite twee opties voorhanden: drempels of verkeerslichten. Bij een lage verkeersintensiteit als hier denken we dat verkeerslichten de veiligheid niet verbeteren; automobilisten zullen geneigd zijn de lichten te negeren. Uiteindelijk hebben de drempels de voorkeur van zowel het college als de klankbordgroep.?

De drempels worden vergelijkbaar aan die in de Rheinvis Feithlaan, verduidelijkt Van As. ?Als het weer het toelaat, liggen ze er voor het einde van dit jaar.? Naast drempels, komen er verlichtingsportalen bij de oversteekplaats en wordt het fietspad iets verlegd, waardoor de zichtbaarheid van de tweewielers beter moet worden. De maatregelen op de oversteekplaats gaan 50.000 euro kosten.

Eerder stuitte de aanleg van drempels op veel verzet van busmaatschappij Connexxion. Nu rijdt Syntus op de route en ook deze organisatie is volgens de wethouder niet blij met de maatregelen. ?Het is het afwegen van belangen. Wij vinden verkeersveiligheid tot het belangrijkste. Syntus onderkent ook wel dat dit een onontkoombare keuze is.

Ondanks eerdere maatregelen bleven er zorgen over de veiligheid van de oversteek in de Belvédèrelaan. Een eerder ingesteld stopgebod wordt, volgens het college, niet door alle automobilisten opgevolgd. ?Overstekende fietsers worden soms te laat gezien. Infrastructurele maatregelen - zoals een fietstunnel ? zijn op deze locatie niet reëel.