SES legt fundament Sassenpoort met wervingsactie voor nieuwe vrienden

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

BINNENSTAD ? De Stichting Exploitatie Sassenpoort (SES) begint een actie om ?vrienden' binnen te halen voor de befaamde Zwolse stadspoort. Vrienden die jaarlijks als particulier of zakelijke relatie de poort steunen met een financiële bijdrage. Want hoewel het voornemen van Den Haag om het Rijksmonument over te dragen aan de nieuw opgezette organisatie Nationale Monumentenorganisatie (NMo) nog geen vaststaand feit is, duurt de onzekerheid voort. Niet duidelijk is namelijk volgens de SES hoe het zit met de budgettering voor groot onderhoud. De zorg voor het interieur en het bijbehorende kostenplaatje komt voor rekening van de SES dat naar eigen zeggen al het nodige heeft gedaan. Niettemin kan de organisatie wel een impuls gebruiken om haar doelstelling ?de poort openhouden voor de Zwollenaren en bezoekers van de stad- te bewerkstelligen. Het bestuur van de SES, dat sinds 2010 wordt gevormd door Bureau HTM als hoofdhuurder, spreekt daarom haar zorg uit. ?De SES heeft als doelstelling: ?geef De Sassenpoort weer terug aan de Zwollenaren'. Jarenlang is er weinig tot geen onderhoud gepleegd aan het interieur van de Sassenpoort en is er niet geïnvesteerd in de ruimtes om ze open te stellen voor publiek. De afgelopen jaren heeft de SES fors geïnvesteerd in het schoonmaken en opruimen van de Sassenpoort, in het werven van een groep geweldig enthousiaste vrijwilligers en is begonnen met het verfraaien en het aankleden van het interieur. De eerste investeringen heeft Bureau HTM uit eigen middelen kunnen en willen doen. Overige investeringen zullen betaald moeten worden uit de exploitatie inkomsten. Daarmee bedoelen we de inkomsten uit de openstellingen voor publiek en de inkomsten uit de verhuur van de zalen. En hier ontstaat de ingewikkelde balans; om publiek te trekken en om de zalen fatsoenlijk te kunnen verhuren, dient de poort goed toegankelijk te zijn, netjes te zijn en te voldoen aan de eisen van vandaag de dag. Daar zijn extra financiële middelen voor nodig?, aldus de SES. Die middelen zoekt de organisatie dus in de vriendschapssfeer. Particulieren kunnen voor 25 euro per jaar niet alleen zeggen dat ze vriend zijn van de poort maar kunnen op tijden dat de poort is geopend gratis naar binnen en worden op de hoogte gehouden over de ontwikkelingen omtrent de ruim zeshonderd jaar oude poort. Bedrijven betalen het tienvoudige maar krijgen in ruil daarvoor wel een netwerkbijeenkomst op de historische locatie. De SES benadrukt het belang van de poort als stadssymbool van de oude Hanzestad Zwolle en dat de poort tot de UNESCO monumenten behoort. Voor meer informatie en aanmelden kan men mailen naar info@sassenpoortzwolle.nl.Archieffoto: Pedro Sluiter

Burgemeester Snijders kijkt goedkeurend naar het blauwvingerhandje. Rechts Kees Klaassen.
Blauwvingerhandjes spelen in op het? 'echte' Blauwvingerverhaal Algemeen 24 apr, 17:35
Afbeelding
Schoonebeeker heideschapen ideaal voor landschapsbeheer in Zwolle Algemeen 24 apr, 16:32
De gevelletters worden onthuld
Dagcentrum De Golfslag viert 50-jarig bestaanWethouder De Jong opent feestweek Nieuws Ingezonden 24 apr, 16:30