HanzUp: ?De boost voor de regionale economie komt uit de creatieve sector'

· leestijd 2 minuten Partnerbijdrages

(door Erik-Jan Berends)DIEZE ? In de Creatieve Coöperatie aan de Esdoornstraat wordt op 31 januari de derde HanzUp gehouden, een co-creatie sessie voor creatieve ondernemers, waarbij aan het einde concrete, betaalde opdrachten worden verstrekt.HanzUp is een voortzetting van stichting KIZ (Kreatieve Industrie Zwolle) dat, met subsidie en op initiatief van de gemeente, als doel had verschillende sectoren dichter bij elkaar te krijgen. ?Trainer Colard Sjerps en ik zijn gevraagd om te helpen bij een voortzetting van KIZ?, vertelt Paul van der Ham van iGlow connect. ?Met HanzUp willen we niet alleen maar bij elkaar gaan zitten, maar vooral ook samen wat doen, samen opdrachten uitvoeren. Samen met een compleet andere ?industrie?. Zo gingen we de afgelopen edities van HanzUp aan de slag met opdrachten van een ziekenhuis, een woningbouwvereniging en de provincie.? GroeisectorVan der Ham en Eefke Meijerink, directeur van de Creatieve Coöperatie geloven erg in het concept. ?Er zitten nu zo'n 25 bedrijven in de coöperatie en een aantal flexwerkers?, zegt Meijerink. ?We vinden het belangrijk om innovatie aan te jagen. De creatieve industrie is de vierde groeisector in deze regio. We geloven er ook in dat we met co-creatie tot nieuwe oplossingen komen, die de economie weer vlot trekken. Met HanzUp brengen we de ondernemers bij elkaar op basis van een uitdaging.? Volgens haar staren traditionele organisaties zich vaak blind op oplossingen en dat creatievelingen vaak met iets nieuws komen dat het verschil kan gaan maken.De organisatoren interesseren bedrijven om met opdrachten naar de HanzUp-sessie te komen. Er worden maximaal drie opdrachten gepresenteerd en maximaal vijftig creatieve ondernemers kunnen aan de sessie meedoen. Zij krijgen bij binnenkomst een sticker met ?denker', ?dromer' of ?doener'. Op basis daarvan gaan ze groepjes formeren, waarin alle drie de disciplines zijn vertegenwoordigd. De ondernemers zoeken natuurlijk de meest passende partners om een zo sterk mogelijk pitch te kunnen maken. Niet alleen bedrijven uit de Creatieve Coöperatie kunnen meedoen, ook creatieve ondernemers die niet aan de Esdoornstraat zijn gevestigd. ?De ondernemers steken er graag hun tijd, energie en creativiteit in?, realiseert Van der Ham zich. ?Als ze dat doen, willen ze ook graag dat het wat oplevert. Gezien de goede opkomst, is dat ook zo. Naast dat je je netwerk vergroot, leer je ? anders dan bij een netwerkborrel ? ook met wie je goed kunt samenwerken.? Aan het einde van de sessies doen de groepjes hun voorstellen, waarna de opdrachtgevers de opdrachten ter waarde van 2.500 euro per stuk direct worden vergeven. ?Het publiek kan ook haar mening nog geven met handopsteken. De opdrachtgever kan zich daardoor nog laten beïnvloeden?, verduidelijkt Meijerink.TrotsVan der Ham: ?We hebben Hanz-Up zonder subsidie in de markt gezet. Natuurlijk moet het concept zich nog bewijzen, maar er gebeurt in ieder geval wat. Ondernemers die vorige pitches hebben gewonnen, bouwen nu al aan langdurige relaties met hun opdrachtgevers. Vanuit HanzUp hebben we nu al voor zo'n 15.000 euro aan opdrachten vergeven. Daar ben ik best wel trots op.? De opdrachtgevers voor de komende editie zijn het Nationaal Comité 4 en 5 mei dat invulling zoekt voor een congres over de Tweede Wereldoorlog, reclamebureau Mediaconnexion dat haar shopconcept Susie een nieuwe impuls wil geven en de Rabobank/Delta Wonen dat invulling zoekt voor ?urban farming'.Kijk voor meer informatie en aanmelding op de website van Creatieve Coöperatie Zwolle: www.creatievecooperatiezwolle.nl.De Creatieve Coöperatie bereidt zich voor op de derde HanzUp. Foto: Erik-Jan Berends