Zwollenaar zet nieuwe stip op horizon met afscheids-dvd ?schip Barentsz'

· leestijd 2 minuten Partnerbijdrages

ZWOLLE - Zijn droom -met de reconstructie van het schip van Willem Barentsz naar Nova Zembla varen- blijft onvervuld. Wiebe Hogeveen (56) heeft kanker en is terminaal. Maar behalve dat de Zwollenaar van Zaandammer komaf wel eens droomt, is hij iemand die de bakens verzet. Op zo'n manier dat hij telkens een nieuw doel heeft. En zo werd wat een soort van documentaire moest worden over hemzelf te midden van de bouwers van het ?schip van Barentsz' op de werf in Harlingen zijn afscheids-dvd voor nabestaanden. Hogeveen, behept met ondernemersbloed, heeft in zijn leven tal van dingen gedaan. Toen tien jaar geleden echter zijn vrouw overleed, liep hij tegen zijn grenzen aan. ?Ik ben uiteindelijk niet opgenomen geweest bij een GGZ-instelling, maar weet wel wat het is om psychische problemen te hebben. Wat ik met deze dvd wilde laten zien is dat je desondanks heel mooie en nuttige dingen kunt doen, zoals meehelpen aan de bouw van een schip.? De fascinatie voor de werf in Harlingen, waar 45 vrijwilligers werken onder leiding van de scheepsbouwer, zit niettemin vooral ook in het maritieme aspect. ?Daar heb ik, door mee te helpen met de bouw, gemerkt dat de twee linker handen die ik had vanzelf twee rechter werden. Er lopen op zo'n werf tal van mensen die jou maar wat graag uitleggen hoe je bijvoorbeeld hout moet zagen. Het is één grote familie met een doel voor ogen: ?varen met dat schip!'? Dat gaat echter niet zomaar. Niet alleen zal het nog een aantal jaren duren voordat het schip te water wordt gelaten, daarna zal het ook nog eens uitvoerig worden getest. ?Nee, het is niet zo van: ?mooi weer vandaag, we vertrekken'.? Van de andere kant is het een stuk veiliger dan toen Willem Barentsz eind zestiende eeuw probeerde, via de noordelijke doorgang in plaats van langs Kaap de Goede Hoop, naar Indië te varen. Deze alternatieve route strandde voor de kust van Nova Zembla doordat het schip vast kwam te zitten in het ijs. Van het hout werd het Behouden Huys gemaakt waar de opvarenden onderdak hadden. Barentsz zelf zou het koude avontuur helaas niet overleven. Hogeveen: ?Met de moderne apparatuur van tegenwoordig weet je precies waar de ijsschotsen zich bevinden, hoe je moet varen en wanneer het beter is de tocht te staken. Ik zou het nu zeker wel aandurven om met een reconstructie de tocht naar het noorden te maken. Toen het idee voor het eerst ter sprake kwam, zei ik: ?schrijf mij maar op'.? Geboren op korte afstand van de werf in Zaandam waar ooit het echte schip van Barentsz is gemaakt, vindt Hogeveen het een leuke bijkomstigheid dat hij juist bij dit project betrokken is geraakt. Bij de bouw van de Batavia was hij net te laat om mee te helpen en ook de Kamper Kogge ging aan hem voorbij. Wat niet wegneemt dat Hogeveen nog graag eens op de reconstructie van dit middeleeuwse Hanzeschip zou meevaren. ?Ik heb in mijn leven al heel lange zeiltochten gemaakt, water en schepen hebben mij altijd gefascineerd.? Zijn ziekte maakt echter dat Hogeveen plannen wat betreft Nova Zembla geen realiteit ziet worden. En toch zet hij elke dag een nieuwe stip op zijn horizon. ?Ik voel me goed, regisseer mijn eigen crematie van a tot z en laat een dvd na. Het materiaal is veel te summier om er een documentaire van te maken. Dat neemt niet weg dat ik graag nog een keer mijn levensverhaal en dat van de mensen vertel in bijvoorbeeld een uitzending van een regionale tv-zender. Ik geniet zoveel ik kan van de tijd die mij nog rest en relativeer het. Ik heb altijd gezegd dat 75 mij een mooie leeftijd leek om te sterven. Oud genoeg voor een mooi leven en te jong voor de sores van een bejaardentehuis. Ik ben nu bijna 57 maar als je dat omdraait krijg je ook 75.? Wiebe Hogeveen wijst aan hoe de route naar het noorden loopt. Foto: BrugMedia