Spoorzone krijgt meer vorm met keuzes voor een fly-over en fietsparkeren

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

ZWOLLE ? De omvangrijke plannen voor de spoorzone krijgen meer vorm. De volgende stap is, volgens wethouder Gerrit Piek, de verplaatsing van het busstation naar de zuidkant van het station en de aanleg van een fly-over (een brug) voor de bussen over het spoor.Naast de verplaatsing van het busstation wil het college van b en w goede voorzieningen voor fiets en auto en moet het station beter worden verbonden aan de stad. Met daarbij verbetering van de leefbaarheid voor de omliggende buurten en de bereikbaarheid van Hanzeland vanuit de stad, verwacht Piek dat spoorzone Zwolle op weg is een aantrekkelijk en levendig nieuw stadsdeel te worden. Bij de verplaatsing van het busstation naar de andere kant van het station wordt een extra perron aan het station toegevoegd, direct naast het spoor en rechtstreeks toegankelijk met de trap en lift vanuit de (verbrede) reizigerstunnel. Daardoor kunnen reizigers sneller en beter overstappen van trein naar bus en omgekeerd. Voor de bussen van en naar de binnenstad moet een nieuwe verbinding worden gemaakt om het spoor te kruisen. Van de drie varianten stellen b en w voor om te kiezen voor de aanleg van een fly-over over het spoor heen. ?Een fly-over is een goed inpasbare verbinding, die iets moois kan toevoegen aan de stad, zoals de Hanzeboog?, aldus wethouder Gerrit Piek. Een tunnel is met 50 miljoen euro meer dan anderhalf keer zo duur als een fly over. Piek: ?Bij de keuze voor de fly-over blijft er financiële ruimte om te investeren in de entrees, pleinen en fietsenstallingen.? Voor het parkeren van de verwachte 14.000 fietsen in 2030 gaat de voorkeur van de wethouder uit naar een ondergrondse stalling met 3.000 plaatsen onder het stationsplein (aan de noordkant) in combinatie met 7.000 plaatsen in een nieuw te bouwen meerlaagse stalling op de plek van de huidige Westerlaangarage en een bovengrondse stalling aan de zuidzijde voor 4.000 fietsen. Zowel voor de fietsstallingen als het autoparkeren werken de partijen de komende maanden een plan uit. Voor een betere noord-zuid-verbinding voor fietsers en voetgangers vanuit alle richtingen wordt een loopbrug over de sporen aan de westkant van het stationsgebouw voorgesteld. Voor de studenten naar Hogeschool Windesheim wil de gemeente een alternatieve looproute maken die minder overlast geeft voor bewoners. Piek hoopt dat de gemeenteraad in september akkoord gaat met het beschikbaar stellen van 3 miljoen euro en de provincie voor 45 miljoen euro. Daarvan kan het busstation worden aangepakt en een deel van het fietsenprobleem. De wethouder verwacht dat de aanpassingen in 2017/2018 zijn gerealiseerd.Meer over de plannen en de visie is te lezen op www.zwolle.nl/spoorzone.Het college kiest de fly-over. Afbeelding: Gemeente Zwolle