`Lijdenstijd steeds intensiever beleefd´

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

ZWOLLE - Televisie kijkend Nederland kon donderdag getuige zijn van de tweede eigentijdse passie op de nationale tv. Na Gouda vorig jaar was nu Rotterdam de plaats van handeling voor de vertolking van het lijdensverhaal van Jezus. Zwolle beleefde op Goede Vrijdag echter zijn eigen derde editie.  

Maar anders dan bij de nationale passie, bleef de Zwolse versie veel dichter bij het oorspronkelijke Bijbelverhaal.  Het lijden van Christus werd herdacht en wie dat wilde kon een levensgroot kruis -dat weliswaar is gemaakt van licht hout maar toch best nog wel zwaar is- een stukje dragen.

De eerste passie in Zwolle, die net zoals die net als deze keer eindigde bij de Onze-Lieve-Vrouwe basiliek (Peperbuskerk), voltrok zich in een grauw decor met slecht weer. Niettemin waren er veel deelnemers en trok de tocht met name in de binnenstad veel bekijks. De tweede editie werd minder goed bezocht en baarde minder opzien.

Wat het deze keer zou worden, durfde organisator Mink de Vries vooraf niet te voorspellen. "De eerste keer was het nieuw en keken mensen er echt van op. Nu is het minder nieuw en heb je bovendien de  landelijke passie, die Nederlanders meer bekend heeft gemaakt met een fenomeen dat bijvoorbeeld in Latijnse landen een veel prominentere plek inneemt."

Daar zijn het veelal Room-katholieke gelovigen die meelopen, maar wat De Vries opvalt is dat aan de Zwolse tocht, die begint bij Bergklooster, ook menig protestant meedoet. "Dat zou vroeger niet snel zijn gebeurd. We leven in een beeldcultuur en dat merk je ook in protestantse kerken, bijvoorbeeld doordat er schilderijen met een religieus karakter  worden gexposeerd. Wat ook zeker meespeelt is dat mensen in deze individualistische wereld het geloof willen ervaren. De lijdenstijd, Goede Vrijdag en Pasen worden intensiever beleefd bij zowel protestanten als Rooms-katholieken."

Met de nationale passie, waarin  zanger Danny de Munk op Witte Donderdag de rol van Jezus speelde werden ook veel niet-christenen bereikt.  "Het is prima om het verhaal op eigentijdse wijze te vertellen", vindt De Vries, maar daarin zit wel het verschil met de veel kleinere Zwolse versie. "De eerste keer in Zwolle waren er Congolese nonnen bij. Zij vonden het juist mooi dat het zulk slecht weer was, omdat dat een sfeer oproept van meelijden. Dat is waar het met deze passie ook meer om gaat."