Honda viertakt liefhebbers komen naar Zwolle

· leestijd 2 minuten Partnerbijdrages

ZWOLLE - De Honda viertakt bromfietsen Vereniging Nederland (HVN) viert haar jaarlijkse landelijke Hondadag dit jaar op zondag 26 juni van 10.00 tot 18.00 uur in Zwolle. "We verwachten zo'n 300 tot 500 deelnemers op het terrein aan de Baileystraat", vertelt voorzitter Lonneke Geerlings. "Toeschouwers zijn natuurlijk van harte welkom. Het mooiste is natuurlijk als ze op hun Honda brommer komen."

Wat de Honda viertakt zo uniek maakt, is volgens haar voor iedereen verschillend. "Feit is dat je tot voor een jaar of vijf geleden nog nauwelijks viertakt brommers zag. Honda was praktisch het enige merk dat ze bouwde. Van onze leden vindt de een de techniek boeiend, de ander gaat het vooral om het geluid en weer anderen gaan voor de uitstraling van de brommer. Zo heeft iedereen zijn eigen viertakt gevoel." In feite is de vereniging een oldtimerclub; de Honda moet namelijk voor 1980 zijn ontworpen. Na veel discussies binnen de vereniging zijn inmiddels echter ook de Chinese imitaties als de Monkey en de Dax toegestaan. "Wij noemen ze gekscherend bamibrommers", zeg Geerlings lachend. "Eigenlijk zijn ze wel de redding voor de vereniging geweest. De oude Honda's worden immers steeds schaarser. Verder zie je dat Monkey- en Daxrijders regelmatig overstappen op een oude Honda, die is geproduceerd in Japan en uiteindelijk veel mooier en kwalitatief beter."

Studenten
De viertakten van Honda waren in de jaren zestig en zeventig niet bijster populair, vertelt de voorzitter. "De groei kwam vooral in de jaren tachtig, met name onder studenten in de omgeving van Utrecht. In die periode had je ook de 'kakkers' en de 'alto's' (alternatievelingen, red.). Tegenwoordig loopt hier alles door elkaar heen. Opvallend is juist dat we, in tegenstelling tot veel andere oldtimerclubs, een jong ledenbestand hebben. Driekwart van onze leden is nota bene jonger dan twintig jaar." Tijdens de Hondadag in Zwolle gaan de leden diverse 'wedstrijden met een knipoog' houden, waaronder wie de langzaamste is en wie de lelijkste brommer heeft. Tevens maken ze een rit door de omgeving. Belangstellenden kunnen met hun eigen Honda viertakt meerijden, maar ze moeten dan wel lid worden. Gerlings: "Wij zijn als vereniging tijdens de rit aansprakelijk, vandaar."

Beenschilden
Wie zeker niet zal ontbreken, is geboren Zwollenaar Coos Matser, die op 15-jarige leeftijd werd 'besmet' toen hij een meisje op een Honda C50 zag rijden. "Het model houdt het midden tussen een scooter en een brommer, het wordt ook wel een Scooterrette genoemd. Technisch gezien is het echter een brommer. Het is het meest gemaakte voertuig ter wereld. De productie is in 1957 of 1958 begonnen. Het concept met de kenmerkende beenschilden bestaat nog steeds, maar is inmiddels technisch al wel ver doorontwikkeld." Hij heeft inmiddels van zijn hobby zijn beroep gemaakt en runt sinds drie jaar zijn eigen bedrijf in reparatie, revisie en verkoop in viertakten op industrieterrein Marslanden. "De Honda viertakt doet niet onder voor een scooter", zegt Matser. "Hij is prima voor het dagelijks gebruik, rijdt veel zuiniger en onderdelen zijn nog prima verkrijgbaar. Het zijn een beetje eigenwijze mensen die ze kopen. Het zijn mensen die niet voor de eerste de beste brommer gaan, maar kijken naar welke brommer het beste bij hen past."