Afbeelding

Ontwikkelaars willen in dialoog over de voorstellen voor de Spoorzone

· leestijd 2 minuten Partnerbijdrages

(door Erik-Jan Berends)ZWOLLE - Gemeente, provincie, NS en ProRail hebben samen diverse varianten gemaakt voor de gebiedsontwikkeling van de Spoorzone Zwolle. Voordat ze in het voorjaar van 2013 daarover besluiten nemen, willen ze in dialoog met ‘de stad’. “Het project Spoorzone bestaat uit veel onderdelen, maar het gaat om de samenhang”, licht wethouder Gerrit Piek de ontwikkelingen toe. “De afgelopen periode hebben de betrokken partijen gewerkt om de projecten met elkaar te verbinden. Er ligt nog geen voorstel, maar het woord is nu alvast aan ‘de stad’: reageer hier maar op.” Belangrijke onderdelen in het ontwerp zijn: het nieuwe busstation in Hanzeland en de ontsluitingsroute voor de bussen naar de binnenstad; het verbeteren van de kwaliteit van de openbare ruimte aan de noord- en zuidzijde van het station; het realiseren van opstelruimte en servicevoorzieningen voor treinstellen; voldoende stallingruimte voor fietsen; een alternatieve looproute voor studenten van en naar Windesheim; een goede verbinding voor voetgangers tussen de noord- en de zuidzijde; eerste ontwerpschetsen voor de entrees voor de noord- en zuidkant van het station. OV-knoop“Zwolle is de grootste stad in Nederland met maar één station. Daar komt alles samen, zeker nu met de komst van de Hanzelijn. Die ontwikkeling betekent een verhoging van het aantal in- en uitstappers van 35.000 naar 57.000. Het gevolg is dat reizigers bijna van de perrons worden afgedrukt”, zegt Rob Tuitert, programmamanager Spoorzone, namens de vier betrokken partijen. “Het belangrijkste is dat we deze OV-knoop goed op orde krijgen en dat we daarnaast het omliggende gebied ook goed ontwikkelen. Hanzeland is bijvoorbeeld een geïsoleerd stukje stad. Waar in de stad vooral sprake is van kleinschaligheid is er in Hanzeland sprake van ‘blokken’: woningen, kantoren en industrie. We willen daarom een verbinding maken met de Veerallee.” Het meest urgent in de ontsluiting van Hanzeland zijn echter het verplaatsen en ontsluiten van het busstation - dat aan de zuidkant van het station komt - en de ontsluiting van Hogeschool Windesheim. Voor de busverbinding hebben de partijen drie opties: een fly-over richting de Pannekoekendijk, een tunnel onder de sporen door of een overkapping. Tuitert: “Aan de zuidkant van het station komt een modern logistiek knooppunt met 25 bushaltes en 270 P+R –plaatsen. Daarnaast zoeken we plek voor 14.000 fietsen. Nog geen gemakkelijke opgave als je bedenkt dat die naast elkaar een lente van 5,5 kilometer vertegenwoordigen. Het idee is om van de parkeergarage aan de Westerlaan een stalling te maken voor 7.000 fietsen en om aan de zuidzijde van het station een stalling te maken voor 4.000 fietsen.”PasserelleIn het verlengde van de Stationsstraat beogen de ontwikkelaars een passerelle – een loop/fietsbrug – over de sporen naar de IJsselallee. Ook onderzoeken ze de mogelijkheid om de Nieuwe Veerallee te verleggen, waarbij die over de sporen gaat. “De opzet is om de noordkant van het station te ontlasten en het stationsgebouw weer tot zijn recht te laten komen”, motiveert Tuitert. “Ook bekijken we de mogelijkheid van een stationshal aan de uiteinden van de nieuwe reizigerstunnel, zodat reizigers niet meteen van de tunnel de openlucht inlopen.”BijeenkomstWie meer wil weten over de plannen of wil reageren, kan terecht op www.zwolle.nl/spoorzone. Reacties die voor 28 januari 2013 op de site zijn ingediend, worden nog betrokken bij de besluitvorming. Tevens is er een voorlichtingsbijeenkomst op woensdag 23 januari 2013 van 19.30 tot circa 21.30 uur in AOC De Groene Welle aan de Koggelaan 7.De oude situatie. Linksvoor komt het nieuwe busstation. Foto: Archief PhotoPress Images/Pedro Sluiter

Afbeelding
Kledingmarkt Basisschool het Stroomdal, opbrengst Red een KIND, 3 en 4 april Nieuws Ingezonden 27 mrt, 17:47
Echtpaar Vegter-Albers 65 jaar getrouwd
Echtpaar Vegter-Albers 65 jaar getrouwd Algemeen 27 mrt, 17:03
Harold van Vilsteren bij de koeien in de stad. Binnenkort maken de dieren dansend de sprong naar de buitenlucht.
Traditionele koeiendans bij biologische melkveehouder Harold van Vilsteren dit keer op tweede paasdag Algemeen 27 mrt, 16:37