Afbeelding

De Heer: ‘Inkt onder overeenkomst IKEA voelt als een historisch moment’

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

(door Christiaan Schutte)ZWOLLE – De nieuwe IKEA die gaat verrijzen op industrieterrein Hessenpoort en in 2014 gereed moet zijn, zal naar verwachting niet alleen een miljoen bezoekers per jaar trekken en 350 mensen aan een baan helpen.Maar de Zweedse meubelgigant moet ook de stad en omgeving een boost geven. Bijvoorbeeld door lokale aannemers te laten meedingen bij inschrijvingen voor de bouw. Bovendien wordt de IKEA een pilotproject, waarbij een nieuw concept qua klantbeleving en inrichting zal worden ontrold. Ook is IKEA Zwolle de eerste in Nederland die van meet af aan met het oog op duurzaamheid wordt gebouwd met zonnepanelen op het dak en windmolens op het terrein. Dat zei Johannes Ferber van IKEA Nederland woensdagmiddag voorafgaande aan de ondertekening van een overeenkomst tussen zijn bedrijf en de gemeente Zwolle. Namens de gemeente zette wethouder René de Heer zijn handtekening. Hij sprak van een historisch moment voor de stad en ziet in de keuze voor Zwolle de centrumfunctie van de stad voor de regio bevestigd. Hij grapte dat ‘mocht je toch een keer een schroefje missen je niet helemaal naar Groningen of een andere stad hoeft’.Over de inrichting van de IKEA-vestiging als pilotproject wilde Ferber nog niet veel meer zeggen dan dat het anders wordt dan bij andere IKEA’s. Net zo min wilde hij diep ingaan op de vraag hoe de onderhandelingen aangaande de grond zijn verlopen. “Er is stevig onderhandeld, maar altijd constructief.” Iets wat De Heer van zijn kant kon beamen. Witte vlekDe Zwolse IKEA wordt naar de maatstaven van het bedrijf gemeten een middelgrote vestiging. Ferber: “Zwolle was voor ons nog een witte vlek op de kaart. Aan de hand van adresgegevens die we hebben van onze klanten kunnen we een vrij nauwkeurige prognose geven van het aantal klanten dat we het eerste jaar kunnen verwachten. Dat zijn er ongeveer een miljoen.” Op de vraag hoeveel dat er naar verloop van tijd kunnen worden, antwoordde de IKEA-voorman: “In de praktijk zie je dat na het eerste jaar het aantal bezoekers nog toeneemt. Voor Zwolle zou dat kunnen neerkomen op een groei naar 1,2 of misschien wel 1,4 miljoen bezoekers per jaar, maar dat moet de toekomst uitwijzen.”De ‘duurzame IKEA’ is in Nederland de eerste in zijn soort, aldus Ferber. “Op sommige andere locaties zijn we weliswaar aan het renoveren gegaan, maar nog nergens is er een IKEA nieuw gebouwd op deze manier.” De getekende overeenkomst is de start van het IKEA-tijdperk in Zwolle. De aanvraag voor de bouwprocedure en een investering a vijftig miljoen euro van het Zweedse moederbedrijf zullen later dit jaar volgen. Johannes Ferber en René de Heer proosten op de bouwlocatie. Foto Christiaan Schutte