Snel en zwaar verkeer baart bewoners zorgen

· leestijd 2 minuten Partnerbijdrages

ZWOLLE - Relaxt staat Rene Cornelissen, voorafgaande aan een interview, met een camera te wachten op de kruising van de Brederostraat met de Tesselschadestraat. En waarom ook niet zou je zeggen. Op een zonovergoten dag ligt de wijk Wipstrik met haar gezellige jaren-dertig-woningen er vredig bij. Toch is juist dit de plek waar Cornelissen vaak zijn hart vasthoudt. Want met vrachtverkeer en 'snelle' weggebruikers is het voor hem zeker niet altijd relaxen geblazen. 

Daarom trekken hij en andere bewoners, onder wie overbuurman Jan Peterson, aan de bel. Zij hopen dat de gemeente snelheidsremmende maatregelen neemt die passen bij een 30-kilometer-zone, dat vrachtverkeer wordt geweerd en dat straks ook weggebruikers die bij de kruising afslaan de Brederostraat in weten dat dertig kilometer per uur het credo is. Cornelissen: "Alleen aan de uiteinden van de straat staat aangegeven wat de maximum snelheid is. Wel staat er halverwege een smiley." Een gezichtje dat vaker bedroefd dan vrolijk kijkt, weet Cornelissen die zich vooral zorgen maakt om de kinderen in de wijk. "De Wipstrik is een gezellige wijk met veel jonge gezinnen. 's Zomers wordt er veel op straat geleefd. Natuurlijk is het zo dat kinderen moet worden geleerd zelf goed uit te kijken. Dat neemt niet weg dat als er een kind tussen twee auto's door de straat op rent achter een bal aan, je als automobilist veel minder tijd hebt om te remmen als je vijftig rijdt in plaats van dertig. Een wegvernauwing of vluchtheuvel zou de situatie een stuk veiliger maken."

Navigatie
Daarnaast vreest Cornelissen het vrachtverkeer. "Ik denk dat veel vrachtwagenchauffeurs puur op hun navigatie rijden. Dat is logisch, dat doe ik ook als ik in een vreemde plaats ben. Het punt is alleen dat ik in een auto rijd en niet in een grote combinatie met een gevaarlijk grote dode hoek waar een kind zo in verdwijnt, bijvoorbeeld als je een bocht moet maken. Ik vind dat vrachtwagens gewoon niet thuishoren in een wijk met veel jonge kinderen, zeker als je bedenkt dat er voldoende andere routes zijn. In mijn ogen gaat het om sluipverkeer en niet om bestemmingsverkeer. Winkels die bevoorraad moeten worden heb je hier niet en dus kan ik niet bedenken waarom vrachtwagens hier moeten zijn. Die vrachtwagens rijden niet alleen door de Brederostraat. Ook de Tesselschadestraat en Vondelkade krijgen vrachtverkeer te verwerken."

Ingrijpen
Simpel gezegd zouden verkeersborden bij de invalswegen van de wijk, die duidelijk maken dat zwaar transport niet is toegestaan, al voldoende zijn stelt Cornelissen. Verder zou hij graag zien dat er een bord komt dat duidelijk maakt dat de Tesselschadestraat ook tot de 30-kilometer-zone behoort. "Dat is pas sinds kort. Veel mensen weten het niet eens", zegt de Zwollenaar die hoopt op ingrijpen van de gemeente. Bijzondere acties hoeft echter niemand van hem te verwachten. "Ik geloof in het democratische proces en goed overleg met de gemeente. Mocht het nodig zijn om de gemeente er van te overtuigen dat ik niet de enige ben die vindt dat er wat moet gebeuren, dan ga ik niettemin graag de deuren bij langs om handtekeningen in te zamelen. Het laatste dat ik wil is dat het wel een keer helemaal misgaat en dat ik mijzelf dan nog moet gaan verwijten dat ik de zaak niet heb aangekaart."

Afbeelding
Meisje Djamila debuteert met kinderboek en zorgt voor lange rij bij Boekhandel Van der Velde Algemeen 7 uur geleden
Wethouder Rots en gedeputeerde Dadema (l) nemen de fietsstraat in gebruik.
Fietsstraat Wijhe-Zwolle officieel geopend, maar zorgen over fietsveiligheid blijven Algemeen 8 uur geleden
Afbeelding
GMZ wil elk jaar bevrijdingsconcert brengen op de dag van de Zwolse bevrijding Algemeen 8 uur geleden