Anonieme hulp via digitale snelweg

· leestijd 3 minuten Partnerbijdrages

REGIO - Zorg vermijden door schaamte en dus met je eigen problemen blijven rondlopen, is niet langer meer nodig. Wie anoniem wil blijven en toch graag geholpen wil worden, kan nu een beroep doen op internethulpverlening via www.stdekern.nl en www.internethulpverlening.nl .

De Kern Maatschappelijke Dienstverlening viert op woensdag 26 januari de officile opening van deze nieuwe vorm van dienstverlening online. Dit gebeurt in de locatie op het Straussplein 5 in Zwolle, in aanwezigheid van de beleidsambtenaren van Zwolle, Kampen en Zwartewaterland, de clitenraad van De Kern en medewerkers die de hulpverlening gaan uitvoeren.

Maatschappelijk werker Erwin Otten van De Kern in Kampen onderging hiervoor een training, samen met elf andere hulpverleners en ziet het enthousiasme hiervoor groeien. "Op deze manier kunnen we de drempel verlagen en zo veel mogelijk bereikbaar zijn. Sinds 15 december zijn we officieel van start gegaan met internethulpverlening, vertelt Otten. "Maar al eerder dachten we erover hier iets mee te doen, bijvoorbeeld in de vorm van chatsessies."


De provincie Overijssel heeft nu middelen beschikbaar gesteld voor het opzetten en uitvoeren van internethulpverlening bij problemen en praktische vragen zodat het project versneld kon worden uitgevoerd.


Schaamte
Voordeel van hulpverlening via de digitale snelweg, is dat je anoniem kan blijven, er 24 uur per dag gebruik van kan worden gemaakt en dat het scheelt in reistijd. "Jongeren vinden het moeilijk om naar een maatschappelijk werker te gaan, er is schaamte", vertelt Otten. Maar ook bij hoger geschoolden, en dan met name vrouwen, speelt schaamte volgens hem een rol. "Met een fulltime job en kinderen wordt het moeilijker goed in te plannen en is het makkelijk om ´s avonds even achter de computer te kruipen."
Vanuit je vertrouwde omgeving of elke andere willekeurige plek waar een internetaansluiting beschikbaar is, ga je naar www.stdekern.nl en www.internethulpverlening.nl om een vraag te stellen of een probleem voor te leggen. Dit kan volledig anoniem. Wel moet de postcode worden ingetikt, zodat gezocht kan worden welke instantie je kan helpen. Binnen drie werkdagen krijgt de vragensteller persoonlijk antwoord. 

Of er nu financile problemen zijn of problemen op het gebied van seks of huiselijk geweld. Cliten kunnen voor alles terecht bij De Kern. "Wij sturen een berichtje terug en kijken wat voor vragen hun schrijfsels oproepen", vertelt de maatschappelijk werker. "Soms is het heel eenvoudig, dan vragen ze alleen een adres voor schuldhulpverlening en dan is het klaar. Maar het kan ook zijn dat ze uiteindelijk toch face to face gaan. Bij angststoornissen of faalangst kunnen ze soms naar een huisarts worden doorverwezen en bij een alcoholverslaving worden ze naar Tactus gestuurd."


"Internethulpverlening is echt een vak", stelt Otten. "Natuurlijk moet je over bepaalde taalvaardigheden beschikken en letterlijk lezen wat er staat. Wel moet je heel voorzichtig zijn met interpreteren, omdat je alleen maar platte tekst ziet. En niet in welke hoedanigheid iemand achter de computer zit.


Begrip is ook erg belangrijk. "Stel dat iemand mishandeld is en de relatie uit, dan begin je degene te complementeren dat het goed is dat hij gereageerd heeft. Hiermee maak je de drempel lager. Je kunt melden dat het heftig is wat er gebeurd is en vragen naar de situatie, naar wie het heeft uitgemaakt. Zo kun je contact houden. Ook is het belangrijk je taal aan te passen aan degene die schrijft, is het een jongere of juist een ouder iemand?
Houd het altijd kort, eenduidig en bondig en reageer voorzichtig", vat Otten samen. "Ze stellen hun vragen niet voor niets via internet."


Voordelen
Van de 43 maatschappelijk werkers van De Kern maken twaalf deel uit van de internetgroep. Ze hebben hiervoor een speciale cursus gehad en het handboek Online internethulpverlening gelezen. Otten handelt via een bepaald stappenplan.
Stichting Correlatie begon in `99 al met hulpverlening via internet. "Het is een toenemend fenomeen in deze gejaagde samenleving. En schaamte is er altijd al wel geweest," weet Otten. "Vaak ben je meer ontspannen als je geen vreemd iemand tegenover je hebt. Met name jongeren denken al snel onbewust dat er streng naar ze wordt gekeken en dat kan tegenstaan in een gesprek."


Heftig
Hulpverlening via internet heeft ook mindere kanten. "Bijvoorbeeld als iemand een suïcidepoging bespreekt, op kantoor is dat al heftig", meldt Otten. "Met online dienstverlening kun je niet gelijk naar iemand toegaan omdat je te maken hebt met de wet op de privacy en je geen IP_ adres mag opzoeken. Je kunt ze wel doorverwijzen naar de huisarts of SOS- website. Maar kan het ook zijn dat ze het bericht niet eens openen, dat moet je dan loslaten. "


 


 


 

 

Afbeelding
Zeeuwse rockband Racoon geeft extra optreden in Hedon Algemeen 13 uur geleden
Afbeelding
Meisje Djamila debuteert met kinderboek en zorgt voor lange rij bij Boekhandel Van der Velde Algemeen 14 uur geleden
Wethouder Rots en gedeputeerde Dadema (l) nemen de fietsstraat in gebruik.
Fietsstraat Wijhe-Zwolle officieel geopend, maar zorgen over fietsveiligheid blijven Algemeen 14 uur geleden