De klok tikt voor Stadswacht IJsselland

· leestijd 2 minuten Partnerbijdrages

ZWOLLE - Als het aan de gemeente ligt, wordt de subsidie aan de Stadswachtorganisatie met ingang van 1 januari 2014 beindigd. De beoogde bezuinigingsoperatie, die dan het einde betekent voor Stadswacht IJsselland, zal volgens directeur Jan Werkhoven niet het beoogde effect hebben. "Sterker nog, ik kan simpel voorrekenen dat het tegendeel waar is", beweert hij. "Als de gemeenteraad met dit voorstel meegaat, begrijp ik de politiek niet meer."

Met een frictiebudget van 750.000 euro wil het college de Stadswachtorganisatie in de komende jaren afbouwen. Werkhoven is ervan overtuigd dat afbouw de gemeente meer gaat kosten dan opleveren. "We leveren contractuele diensten, en daarom kun je je allereerst al afvragen in hoeverre er sprake is van een subsidierelatie. Voor de 332.000 euro die we jaarlijks ontvangen, leveren we ook 23.250 uren prestaties. Daaronder valt onder meer de de Algemene Fiets Afhandel Centrale (Afac) die foutief gestalde fietsen en fietswrakken verwerkt die door de gemeente Zwolle of de politie in beslag zijn genomen. Het is ondenkbaar dat de gemeente daarmee gaat stoppen. Dat wordt dus waarschijnlijk een duurdere ambtelijke dienst. Daarnaast zal de burgemeester extra uren moeten inkopen voor toezicht in de stad. Als ik dat inschat op een absoluut minimum van 3.000 uren, gaat dat zo'n 150.000 euro per jaar kosten. Dat samen met de 200.000 euro voor de Afac, zit je al op 350.000 euro. Alleen als de gemeente die twee taken niet meer zou uitvoeren, heeft deze bezuiniging effect." Niet in de laatste plaats gaat het Werkhoven om de mensen die voor Stadswacht IJsselland werken. "Ik voorspel dat we van de 17 personen die hier nu werken, er 8 niet meer aan het werk komen. Zij komen na drie jaar in de Wet Werk en Bijstand en gaan de gemeente dus weer geld kosten. Ik denk dat er bij de gemeente onvolledige informatie wordt uitgewisseld, niet overeenstemmend met de huidige en toekomstige werkelijkheid en de behoefte."

De directeur memoreert naast zijn eerste argumenten tevens dat de gemeente zelf verantwoordelijk is voor de eigen Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Van zijn bureau haalt hij een notitie uit maart 2011 van minister Opstelten. Daarin staat dat de gemeente voor straattoezicht en handhaving geen capaciteit mag inkopen bij de politie. "Dat zijn taken die wij veelal uitvoeren en al onze activiteiten zijn gemeentelijke activiteiten. Waarom koop je ze dan niet bij ons in? Uit een gemeentelijke notitie blijkt dat Zwolle tóch inkoopt bij de politie. Ik wil niet flauw doen, maar het is wel flauw."

Stadswacht IJsselland heeft zelf een plan opgesteld, waarbij het werkt naar verzelfstandiging. Volgens dat plan zou in 2015 de subsidie met de helft verminderen en zou de organisatie in 2018 zichzelf moeten kunnen bedruipen. De bezuinigingen zijn volgens Werkhoven veel te kortzichtig. "Het zijn bezuinigingen op korte termijn, zonder oog voor de gevolgen. Als ondernemer ga je innovatie inzetten om te besparen. Wij zien onszelf als onderneming en denken zelfs meer te kunnen besparen dan te bezuinigingen." Daarom verzet de directeur zich met hand en tand tegen de motivatie die de gemeente heeft ten aanzien van het opheffen van Stadswacht IJsselland. Protesteren gaat hij niet. "Het is met pijn in het hart als we hier de zaak moeten sluiten", erkent hij. "Maar als het zo is, is het zo. We raken dan ons waardeoordeel kwijt, zowel op financieel, maatschappelijk als sociaal gebied. Dat klopt niet en als ondernemer snap ik het ook niet. Landelijk gezien groeien Stadswachtorganisaties als kool en in Zwolle zien we een tegengestelde ontwikkeling. Wij willen dat handhavingsbeleid graag doen, zorgen voor gedragsverandering en willen de gastheer en gastvrouw in de stad zijn. Het langzaam overgaan van subsidieorganisatie naar private, opbrengstgerichte organisatie is volgens ons gewoon de meest goedkope, de meest maatschappelijke, maar ook een waardevolle oplossing."