Afbeelding

De SmaakRoute Zwolle krijgt facelift en telt voortaan twee varianten

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

(door Erik-Jan Berends)ZWOLLE – De nieuwe SmaakRoute Zwolle wordt op 1 september gepresenteerd. “We hebben de presentatie geheel vernieuwd en er zijn nu twee routes”, vertelt Judith Elders van evenementenbureau de Meisjes van Plezier.De smaakroute is een jaar of drie geleden geïntroduceerd om mensen langs unieke Zwolse winkeltjes te leiden. Dat concept staat nog steeds. “Het zijn eigen ondernemers, die niet bij een keten zijn aangesloten”, legt Elders uit. “Over het algemeen zijn het van die kleine, prachtige winkeltjes met een heel divers aanbod die kleur geven aan de stad. De route telt er achttien. Onze kernwoorden zijn: ambachtelijk, duurzaam, biologisch, maatschappelijk betrokken en uniek Zwols.” Anders dan voorheen zijn er nu twee vaste routes gemaakt. “De routes gaan langs andere winkels. Voor wie een route dus naar meer smaakt, kan ook altijd nog een tweede doen. Zo komt iedereen aan bod. Wie zelf een keuze wil maken uit de te bezoeken winkels, kan ook een smaakroute op maat boeken”, aldus Elders.De SmaakRoute Zwolle is te boeken voor groepen vanaf vier personen. Afhankelijk van de route worden ze ontvangen door een hostess bij koffie- en theewinkel ‘t Konkeltje of het Zwolse Balletjeshuis. De opzet is dat de groep dan zelf de route gaat lopen, maar ze kunnen ook een gids mee krijgen. Elders: “De groep krijgt de adressen van de winkels, maar ze weten niet naar welke winkels ze gaan. De winkels weten uiteraard dat de groep komt en ontvangt die met alle egards. Er is bovendien altijd wat te proeven en vaak krijgt men nog wat lekkers mee voor in de goodiebag. De hostess blijft in ieder geval gedurende de vier uur durende route standby en sluit de route ook weer op gepaste wijze af. Overigens, mensen die minder goed ter been zijn, kunnen met de Fietsjoe fietstaxi mee.”Het is de winkeliers er vooral ook om te doen meer bekendheid te krijgen. “De winkels zijn belangrijk, ze zijn het gezicht van Zwolle. We hopen met SmaakRoute Zwolle dan ook bij te dragen aan steun voor deze kleine ondernemers die het in deze tijd niet gemakkelijk hebben.” Ze mikken met de smaakroute in feite op bezoekers uit heel Nederland, maar Elders hoopt vooral Zwolse bedrijven te interesseren om met hun personeel de route te doen. “Het is ook gewoon leuk, lekker en gezellig.” De deelnemers aan de SmaakRoute Zwolle staan op 1 september tijdens de streekmarkt in Doepark Nooterhof bij elkaar. Op de streekmarkt presenteren meer dan veertig deelnemers uit een straal van dertig kilometer rond Zwolle hun producten als brood, wijn, bier, vis, kaas, vleeswaren en mosterd.Kijk voor meer informatie op: www.smaakroutezwolle.nl.Judith Elders presenteert met trots de nieuwe SmaakRoute Zwolle. Foto: Erik-Jan Berends