ProRail start aanbesteding elektrificatie en stations Kamperlijn

· leestijd 1 minuut Algemeen

ZWOLLE - De werkzaamheden voor de elektrificatie van de Kamperlijn staan vanaf 17 december op de Europese aanbestedingskalender. Gedeputeerde Staten van Overijssel en de colleges van b en w van Zwolle en Kampen hebben ProRail opdracht gegeven de aanbesteding en de uitvoering van het werk te begeleiden. Zij verwachten dat de aannemer voor deze klus in het voorjaar van 2016 bekend is en de werkzaamheden in het najaar van 2017 gereed zijn.

De aannemer die het werk mag uitvoeren, begint in 2016 met de voorbereiding van de werkzaamheden en het aanvragen van de benodigde vergunningen en ontheffingen. In 2017 gaan de werkzaamheden aan het spoor van start. Bij de elektrificatie van het spoortraject tussen Zwolle en Kampen gaat het onder andere om de aanleg van tweehonderd bovenleidingmasten naast het spoor en ondergrondse leidingen naar twee nieuwe technische ruimten voor de stroomvoorziening van 1.500 volt naar de bovenleiding.

Met de elektrificatie van de Kamperlijn, waar nu nog met dieseltreinen wordt gereden, verwacht de provincie te besparen op de exploitatiekosten (aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten). Daarnaast zou de luchtkwaliteit in het gebied tussen Zwolle en Kampen verbeteren. "Elektrische treinen zijn ook stiller en sneller."

Naast de elektrificatie gaat ook de snelheid van de trein tussen Zwolle Stadshagen en Kampen omhoog van 100 naar 140 kilometer per uur. Om dit mogelijk te maken, worden seinen verplaatst en wordt een particuliere overweg in ‘s-Heerenbroek opgeheven. De inwoners van Stadshagen en Westenholte kunnen straks ook van de Kamperlijn gebruikmaken door de bouw van het nieuwe station Zwolle Stadshagen, ter hoogte van de Belvédèrelaan. Onder het nieuwe station komt een nieuwe onderdoorgang voor voetgangers, fietsers en autoverkeer als extra ontsluiting voor de wijk Stadshagen. De reistijd met de trein tussen Zwolle en Kampen is tien minuten. Deze reistijd blijft gelijk, ook met de tussenstop op het nieuwe station Stadshagen, doordat de snelheid van de trein omhoog gaat.

Bij station Kampen wordt het perron langer en breder en komt er een nieuw plein voor het station voorzien van bankjes met uitzicht op de IJssel en de stad. Gelijktijdig vernieuwt ProRail het spoor over een lengte van dertien kilometer. Het spoorgrind (ballast), de bielzen (dwarsliggers) en spoorstaven worden hierbij vervangen. Daarnaast worden de niet gebruikte sporen op het oude rangeerterrein in Kampen verwijderd.

Tijdens de werkzaamheden, die gepland staan in 2017, is de Kamperlijn naar verwachting drie maanden volledig buiten dienst. Voor deze periode wordt in overleg met de NS adequaat vervangend vervoer geregeld. Als alles volgens plan verloopt rijdt de eerste elektrische trein in december 2017.