Afbeelding
Jeroen Kuiper

Wees er op tijd bij met hoofdpijn

· leestijd 1 minuut Algemeen

Monitor medewerkers met hoofdpijn en ga op tijd met ze in gesprek over mogelijke aanpassingen in hun werk- of privésituatie. Dit voorkomt dat hoofdpijn chronisch wordt en scheelt de werkgever veel kosten. Dat is de belangrijkste oproep die HR-functionarissen van verschillende organisaties uit de regio Zwolle meekregen tijdens ‘Hoofdpijn in goede banen leiden’. Deze bijeenkomst werd op maandag 21 maart georganiseerd door Gretha Braakhekke van Aandacht voor hoofdpijn.

Dagelijks zijn er zo’n 70.000 mensen die zich ziekmelden wegens migraine. Dit ziekteverzuim in Nederland kost werkgevers op jaarbasis zo’n 1,7 miljoen euro. Daarnaast zijn er nog vele andere soorten hoofdpijn waardoor werknemers zich ziek melden, zoals spanningshoofdpijn, clusterhoofdpijn en hormonale hoofdpijn. Het kan zich bij mensen op verschillende manieren uiten. Tijdens de bijeenkomst bleek dat mensen met hoofdpijn zich vaak onbegrepen voelen. “Ze hebben behoefte aan een luisterend oor en goed advies”, vertelde Braakhekke. “Wanneer zij zich ziek melden, wordt er zelden doorgevraagd. Bijvoorbeeld naar wat zij wel zouden kunnen doen.” Wanneer deze medewerker terugkeert op de werkplek, vindt er soms een verzuimgesprek plaats. Er wordt niet vaak gesproken over de factoren die van invloed zijn op de hoofdpijn. Ook wordt er nauwelijks gepraat over de mogelijke aanpassingen die hiervoor gedaan zouden kunnen worden door werkgever en werknemer. Hoofdpijn is een serieus signaal, zo betoogde Braakhekke tijdens de sessie. “Het is een serieus signaal van het lichaam, waar je naar zou moeten luisteren.”

Onderschat Veel mensen met chronische hoofdpijnklachten hebben de klacht in het begin onderschat. Als werkgever zet je de deur naar verzuim wagenwijd open, wanneer je het normaal vindt dat werknemers af en toe verzuimen wegens hoofdpijn. “Stimuleer de medewerker om te luisteren naar zijn lichaam en om stil te staan bij de betekenis van het signaal. Bekijk welke factoren een rol spelen, zodat hier gepaste acties tegen genomen kunnen worden. Wanneer de hoofdpijn eenmaal chronisch is geworden of bij langdurig verzuim dan is de weg terug vele malen moeilijker”, zo vertelde Braakhekke. Op tijd monitoren en in gesprek gaan met medewerkers met hoofdpijn is dan ook ontzettend belangrijk. Vroegtijdig reageren voorkomt dat hoofdpijn stukje weggehaald het leven van mensen gaat beheersen. Braakhekke: “Het voorkomt langdurig verzuim, met alle bijbehorende kosten voor de organisatie en leed voor de medewerker. De medewerkers zullen dankbaar zijn dat hun klacht serieus wordt genomen.”

Gretha Braakhekke van Aandacht voor hoofdpijn geeft, naast groepstraining en individuele training (re-integratie), sinds kort ook advies aan medewerkers. Deze ‘hoofdpijnservice’ wordt vaak op verzoek van de werkgever uitgevoerd. Het is een service richting de werknemer om de hoofdpijnklacht en de situatie te analyseren en een advies uit te brengen. Meerdere organisaties maken hier inmiddels met succes gebruik van.

Meer informatie: http://www.aandachtvoorhoofdpijn.nl/.

Afbeelding
Feestelijke opening kleinschalige kledingwinkel als onderdeel van re-integratieproces Algemeen 17 apr, 17:50
Wethouder Dorrit de Jong probeert de 96-jarige Ger Bos te beschermen tegen de regen.
Ook Zwolle heeft nu eigen ANWB AutoMaatje Algemeen 17 apr, 17:37
Afbeelding
Genieten van slotpresentatie tijdens Klarinetweekend in Zwolle Algemeen 17 apr, 16:59