Afbeelding
Erik-Jan Berends

Basisschoolleerlingen krijgen erfgoedlessen over cultuurhistorie van Zwolle

· leestijd 1 minuut Algemeen

ZWOLLE - In opdracht van Stadkamer is Het Oversticht aan de slag gegaan met de vraag van vier Zwolse basisscholen: geef de geschiedenis van de stad een logische plaats in het leerplan. Het resultaat is de leerlijn erfgoededucatie 'Het verhaal van Zwolle’.

Ieder Zwols kind kan hiermee, in acht jaar basisonderwijs, de rijke cultuurhistorie van de stad ontdekken en beleven. Over de stad Zwolle zijn talloze verhalen te vertellen. In en rond de binnenstad kan men deze verhalen op veel plekken nog zien en ervaren. Aan de hand van vier thema’s nodigt 'Het verhaal van Zwolle' klassen uit om naar deze plekken toe te komen. Op die manier kunnen basisschoolleerlingen de culturele historie beleven door een belevingsles, een verhaal of voorstelling en door erover te lezen.

Het Oversticht heeft de leerlijn ontwikkeld in samenwerking met het Historisch Centrum Overijssel, Stedelijk Museum Zwolle, diverse andere Zwolse cultuuraanbieders en vier Zwolse basisscholen. De zestien erfgoedlessen zijn niet allemaal nieuw ontwikkeld. Een deel bestond al, maar is aangevuld of verder uitgewerkt en komt dankzij deze leerlijn beter onder de aandacht van scholen. Op verzoek van de scholen zijn ze leerstofvervangend, wat wil zeggen dat de lessen en projecten ‘in de plaats’ komen van onderwerpen die ook al aan bod komen in het reguliere lesprogramma.

Het Verhaal van Zwolle is beschikbaar via een interactieve historische kaart van Zwolle die op woensdag 20 september is gepresenteerd bij het Oversticht. De ontwikkeling van deze leerlijn is mogelijk gemaakt door subsidie van het Fonds voor Cultuurparticipatie en de gemeente Zwolle.