Afbeelding
Andy Doornhein

Hans Klok’s House of Horror zet Theater de Spiegel rond Halloween in vuur en vlam

· leestijd 4 minuten Algemeen

(door Erik-Jan Berends)

BINNENSTAD - Illusionist Hans Klok staat tijdens het Halloween weekend, 27, 28 en 29 oktober, met zijn nieuwe show ‘Hans Klok’s House of Horror’ in Theater de Spiegel. Weekblad de Swollenaer sprak met hem en vroeg hem onder meer wat het publiek te wachten staat. Wie de show zelf wil ervaren, kan nog kaarten bestellen via www.zwolsetheaters.nl.

Wat kan het Zwolse publiek voor een show verwachten?

“Simpelweg: De grootste illusieshow ter wereld! Wat mijn nieuwe show Hans Klok’s House of Horror zo speciaal maakt is dat er nog nooit eerder vertoonde illusies inzitten, dat we mensen uit het publiek halen die écht geen idee hebben dat ze uitgekozen gaan worden én natuurlijk de ongelofelijk mooie verpakking. Het griezelthema past bij wat ik doe en het zorgt voor een perfecte sfeer bij alle illusies die ik en mijn Diva’s of magic uitvoeren.”

Waarin probeer je je met je show van andere illusionisten te onderscheiden?

“Toen ik jong was vond ik het af en toe wel lastig om mezelf te zijn. Je ziet Siegfried & Roy met hun fantastische act en de chemie die ze hebben en dan denk je wel eens ‘verdorie, hoe doe ik dat?’. De waarheid is dat je gewoon die gedachte van je moet afzetten en dan maak je de weg vrij om écht jezelf te zijn. Mijn nieuwste show is daar een gevolg van, het is alles wat ik tot nu toe heb gedaan met een hele hoop nieuws bij. Combineer dat met de regie van legendarische Frank Van Laecke en je krijgt een show waar je super trots op kan zijn. De illusies spreken voor zich maar er gebeurt zoveel meer. De hele show wordt voorzien van een gigantische LED-muur waarmee we het toneel omtoveren tot een magisch, griezelig landhuis. Ook de muziek is fantastisch en helemaal voor onze show gecomponeerd. Deze productie is dan ook uniek in de illusiewereld. Het is een totaalconcept vanaf je de zaal binnenstapt tot en met de grote apotheose.”

Hoe ontwikkel je nieuwe acts?

“Ik krijg op elk moment van de dag wel een idee, soms op het vliegtuig, soms in het midden van de nacht. Met dat idee ga ik dan aan de slag, hoe kan ik er een illusie van maken? Nadien ga ik samenzitten met mijn magische team en werken we alles verder uit. Een illusie maken duurt maanden, soms zelfs jaren.”

Hoe probeer je je acts interessant te houden voor je publiek? Welke aspect(en) moet(en) er zeker in zitten?

“De kern van wat ik als illusionist doe is natuurlijk mensen verbazen, maar we doen veel meer. Dat moet ook voor een modern, slim publiek. Iedereen die plaats neemt in het theater wordt meegenomen op een reis vol spanning en liefde. Het is de opbouw van de show, net als bij een musical of film die voor spanning en ontlading zorgt. De opbouw en de climax!”

Wat is volgens jou de fascinatie van het publiek voor illusionisme?

“Iedereen heeft nood aan even ontsnappen dan de dagelijkse sleur. Illusionisme is een paradox want iedereen weet dat er hard gewerkt wordt om je ‘voor de gek te houden’. Maar op het moment dat je jezelf overgeeft aan de onwezenlijke dingen die je ziet gebeuren dan lijkt het ‘echte’ leven plots heel veraf. De eerste tien minuten van mijn show, echt overal ter wereld, zie je mensen fronsen en nadenken. En dan komt plots dat ene moment dat de schouders mentaal worden opgehaald en er nadien gewoon genoten wordt. Dat moment, die paar seconden dat je enkele duizenden mensen zich één voor één ziet overgeven aan ontspanning, dat is échte magie. En dat is de reden waarom illusionisme al zo lang bestaat en nog vele millennia zal blijven bestaan. Het maakt mensen gewoon echt gelukkig, ongeacht wie of wat je bent.”

Wat is de topact van je show? Kan je daarover al een tipje van de sluier oplichten?

“Zo moeilijk! Elke illusie is als een kind en je bent er best wel gehecht aan. In deze show zitten natuurlijk best wel wat nieuwe pareltjes. The Wrap is daar eentje van. Ik word ingepakt in doorzichtig plastic, word dan ook nog eens ingetaped en verdwijn dan plots. Het plastic halen we gewoon in de doe-het-zelf winkel dus daar is niet vals mee gespeeld. Aards moeilijk om uit te voeren maar wel fantastisch om te zien.

Verder doe ik ook De Morretti Box, een normale kartonnen doos waar mensen willekeurig zwaarden mogen doorheen steken terwijl ik er in zit en natuurlijk mag ik the floating lightbulb niet vergeten van Blackstone. Harry Blackstone was een vriend van Thomas Edison, de uitvinder van de gloeilamp. Blackstone bracht in zijn show een kamerlamp op het podium, schroefde de gloeilamp er uit en liet deze dan over het publiek zweven. En dat in 1900! De meeste mensen hadden nog niet eens elektriciteit in hun huis en plots zweeft die lamp over hun hoofd! Ik ben de enige ter wereld die deze illusie mag uitvoeren en het blijft toch wel een van mijn favorieten.”

Hoe verklaar je je populariteit in Duitsland en Oostenrijk? Hoe zijn de reacties daar op je optredens? Anders dan in Nederland?

“Overal ter wereld wordt anders gereageerd op mijn optredens. Soms uitbundig, ergens anders weer ingetogen. Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zijn heel kritisch maar op het einde krijg je een lawine aan applaus. Ze laten je hard werken maar de beloning is groot!”

Je bent al actief vanaf begin jaren tachtig. Hoe houd je je motivatie om dit werk te doen?

“Ik sta er niet echt bij stil om eerlijk te zijn. Leven is magic en magic is leven. Ik heb het geluk 24/7 bezig te kunnen zijn met mijn grote liefde en daar ben ik erg dankbaar voor. Als ik kan ga ik lekker verder tot mijn honderd jaar. Als het dan zwaarder wordt, blijf ik maar wat langer in die doos zitten maar doe ik toch nog lekker mijn shows!” (lacht uitbundig).