Afbeelding
Enrico Kolk

Provincie: ProRail heeft wanprestatie geleverd

· leestijd 2 minuten Algemeen

ZWOLLE - “Een wanprestatie”, noemt gedeputeerde Bert Boerman het. Station Stadshagen zou maandag feestelijk geopend worden, maar door een verkeerde inschatting van ProRail is dat van de baan. De veengrondbodem is te zwak om de nieuwe treinen 140 kilometer per uur te laten rijden. Een snelheid die nodig is om te kunnen stoppen in Stadshagen en een overstap op andere treinen in Zwolle te garanderen.

Ans Rietstra, directeur Projecten bij ProRail, is ‘onaangenaam verrast’ met de problemen van haar eigen bedrijf. “Het is belangrijk om nu goed te onderzoeken wat er is misgegaan. We hebben ervoor gezorgd dat er 140 gereden kon worden op dit baanvak, maar we hebben de risico’s ervan onvoldoende ingeschat.”

Als er 140 gereden wordt op de vernieuwde spoorlijn is dat ‘onverantwoord’. “We wisten al wel langer, niet veel langer, dat er onderzoek gedaan moest worden naar de bodemgesteldheid. Mogelijkerwijs kon er op een deel van het traject dan geen 140 gereden worden, en op de rest wel. Nu is gebleken dat dat te risicovol is.”

Wellicht heeft zij de verantwoordelijke bestuurders te laat ingelicht over de ernst van de situatie, trok de directeur het boetekleed aan. “Maar we hebben in de gesprekken met de provincie wel steeds aangegeven dat er problemen waren.” Volgens haar heeft ProRail de risico’s onvoldoende ingeschat.

Gedeputeerde Boerman vindt dat ‘onacceptabel’. “Wij hebben niet geleverd gekregen waar we om gevraagd hebben. We verbazen ons en het frustreert ons dat ProRail, dat zulke kennis in huis heeft of zou moeten hebben, zo’n wanprestatie heeft geleverd. Dit betekent dat, met de miljoeneninvestering die we gedaan hebben, de reiziger de dupe zal zijn. Die is er qua bereikbaarheid alleen op achteruitgegaan.”

Wethouder Michiel van Willigen van de gemeente Zwolle zei ‘ontstemd’ te zijn. “Het busverkeer in Zwolle kan nu niet worden ontlast. Het was mooi geweest als wij op hele korte termijn een extra buslijn richting scholen vanaf station Stadshagen hadden kunnen laten rijden. Dat kan nu niet doorgaan. Wij kijken uit naar de oplossing die ProRail aandient.”

Ook voor studenten uit Kampen is dit nadelig, benadrukte Kamper wethouder Gerrit Jan Veldhoen. Zij krijgen nog steeds te maken met een enorme drukte op station Zwolle. “Een mooie oplossing was geweest dat er een bus vanaf Stadshagen naar Deltion zou gaan.” Hij zei te betreuren dat dat nu niet doorgaat.

Rietstra kon nog niet zeggen wat het gaat kosten om ervoor te zorgen dat de treinen alsnog de gewenste snelheid krijgen en station Stadshagen opengaat. Volgens Boerman is het wel de bedoeling dat dat gaat gebeuren. “Op korte termijn is de oplossing dat station Stadshagen niet opent, maar dat is onacceptabel. Voor de lange termijn moeten we gewoon geleverd krijgen wat we gevraagd hebben.”

De ProRail-directeur merkte op dat het belangrijk is dat er eerst onderzoek gedaan wordt naar hoe dit kon gebeuren. “En dat gaat echt geen jaren kosten. We gaan daarnaast kijken naar alternatieven voor station Stadshagen.”

Afgelopen week werd voor het eerst getest op met de nieuwe treinen. “Dat is aan de late kant, maar het materieel moet ook beschikbaar zijn.” Op de lijn rijdt NS nu nog volop. Komende zondag start Keolis (voorheen Syntus) met splinternieuwe elektrische treinen. Voorlopig rijden die dus nog maar 100 kilometer per uur, in plaats van 140.