Afbeelding

Column Papje

Rondje Swolle

‘Speciaalbieren’ winnen aan populariteit, maar desondanks wordt het pilsje nog steeds het meest gedronken in ons land. Vooral thuis. Logisch als je kijkt naar de bijna ‘weggeefprijzen’ in de supermarkt en het verdwijnen van meer en meer (buurt)cafés. Uit het Nationaal Bieronderzoek blijkt dat bijna de helft van de bierdrinkers (45%) vaker kiest voor een alcoholvrij of alcoholarm biertje. De keuze in die categorie wordt ook steeds groter. De brouwers houden het bieronderzoek elk jaar onder 1.000 bierdrinkende Nederlanders. Belangrijkste conclusie is dit jaar dus dat er meer en meer gekozen wordt voor speciaal bier. Vier op de vijf bierdrinkers ‘gaat’ weleens voor een speciaalbier. Steeds vaker valt daarbij de keus op blondbier. Dit bier deelt samen met witbier de eerste plek, gevolgd door tripel, abdijbier, herfstbier en weizenbier. Smaak (69%) en afwisseling (39%) bepalen mede de keuze. Maar ook het aanbod speelt een belangrijke rol, ongeveer driekwart van de bierdrinkers vindt dat er nu meer variatie is dan twee jaar geleden. Volgens het horecavakblad Entree laat het onderzoek zien dat de consument zich bewuster wordt van de veelzijdigheid van bier. Men verkent stapsgewijs de verschillende dimensies van een glas bier zoals smaak of alcoholvrij of – arm. De consument kiest per gelegenheid het meest passende bier. En een passend advies in horeca of slijterij is daarbij meer dan welkom!