Afbeelding
Pedro Sluiter

Nieuwe uitdaging brengt John en Willeke terug naar Zwolle

· leestijd 2 minuten Rondje Swolle

(door Peter de Jong) BINNENSTAD - Twee neo-vijftigers op zoek naar iets nieuws. Met brood als een stevige ondergrond voor een nieuwe periode in hun leven. Het verhaal van John en Willeke Klomp die op de Melkmarkt een droom in vervulling zien gaan.

Het echtpaar Klomp, beiden geboren in de omgeving van Zwolle, houden na zestien jaar het Brabantse land voor gezien. Met dank aan de beide kinderen die hun ouders geen strobreed in de weg willen zitten. Want pa en ma Klomp hebben ambities die verder gaan dan de bakkerij waar, eerlijk is eerlijk, best een goed belegde boterham was te verdienen. Nu de kinderen aan de studie zijn, hebben John en Willeke hun ogen in den lande de kost gegeven, op zoek naar die uitdaging. Brood zit bij beiden in de genen, moet je er dus niet uit willen halen maar de ambities reiken verder. Na het rondje ‘bakkerijen’ in ’t Harde, Zwolle en Bergen op Zoom raken John en Willeke in gesprek met BackWERK (van oorsprong Duits, spreek uit bakwerk); een selfservice foodconcept met dagelijks vers bereide en huisgemaakte producten.

Er is direct een klik en sinds vorige maand is BackWERK Zwolle de 501e vestiging in Europa. Op de Melkmarkt wordt, na een grondige verbouwing, het voormalige pand van Travelbags betrokken. Na amper een maand draaien worden John en Willeke nog steeds bedolven onder een tsunami van positieve reacties. “Hier zaten we in Zwolle op te wachten. Die opmerking hebben we meerdere keren gehoord. De feestperiode en de vakantie zorgden voor een gekkenhuis. Nu weten wij ook wat het is om in de horeca te werken. Soms is het hollen, dan weer stilstaan. Wij komen feitelijk uit een andere branche. Het grote verschil met onze vorige werkzaamheden is wel het plannen. In de bakkerij begint de dag heel vroeg, hier komt het later op gang. Wij hebben onze uitdaging in ieder geval gevonden. Dit voelt zo positief en het concept is heel succesvol. In Nederland nog relatief minder bekend maar daar gaan wij natuurlijk iets aan doen.”

De productenlijn van BackWERK Zwolle is een lust voor het oog. Van huisgemaakte sappen en smoothies – momenteel is de Red Velvet van bietjes, appel, kiwi en bio yoghurt een bestseller - tot vers belegde broodjes en hartige snacks. Het prijsniveau is heel aantrekkelijk, een gevolg van de inkooppower van het moederbedrijf dat sinds 2017 onder het Zwitserse beursgenoteerde Valora A.G. valt. “Wij zijn franchisenemer maar krijgen wel degelijk de ruimte om aan eigen producten te werken. De opzet en indeling van BackWERK winkels is voor alle franchisers gelijk maar het aanbod kan variëren. Zo biedt de Eindhovense vestiging worstenbroodjes. Die hebben wij in Zwolle niet. Hier is bijvoorbeeld het stokbroodje met kip barbecue en de pizza tonijn heel populair. Met koffie want die heb je er voor een eurootje bij. Sommige gasten zie ik wel drie keer op een dag”, aldus John.

Inmiddels heeft het stel ook woonruimte in Zwolle betrokken. Willeke: “ik ben geboren en opgegroeid in ’t Harde. Zwolle is voor mij de grote stad. In de wijk Stadshagen vonden wij een geschikte woning. De wijk geeft mij een beetje het dorpsgevoel. Dat vond ik een voorwaarde om naar Zwolle te verhuizen. Voor John is dat anders. Tot zijn 21e heeft hij hier gewoond. Zijn roots liggen voor een deel in Assendorp. Samen zijn wij er uit gekomen en wonen hier met veel plezier.” Kortom, BackWERK betekent ook ‘back home’.