Afbeelding

Column Papje

Rondje Swolle

Blokker, CoolCat, Intertoys, Op=op, Sissy-Boy. Winkelketens die de afgelopen tijd de krantenpagina’s haalden door financiële problemen. Dat in tegenstelling tot de spectaculaire opmars van de horecabranche. Ook in Zwolle opent de ene na de andere keten een vestiging.

Zoals de Satebar. Die komt naast het immer populaire Swolsch Café aan de Melkmarkt. Deze keten heeft al diverse vestigingen in het Westen en biedt binnenkort dus ook hier Indonesische gerechten aan. En in het ‘Foodcourt” aan de Oude Meppelerweg komen vestigingen van Kentucky Fried Chicken, Burger King, de FEBO en La Place. Een explosieve groei dus van horecaketens. En we kennen hier al om een paar voorbeelden te noemen: De Beren aan de Pannenkoekendijk, Subway, McDonalds, New York Pizza, ¡La Cubanita! aan de Melkmarkt en Bagels&Beans aan de Blijmarkt.

Economen van de ABN voorspelden onlangs dat deze groei nog verder zal doorzetten, maar is er geen sprake van ‘overkill’? Ketens worden groter en er vinden overnames plaats. Die groei is mede te danken aan mensen die gemiddeld één of twee keer per week buiten de deur eten. De vraag blijft natuurlijk wat er gaat gebeuren als die wat huiselijker worden of bij een economische recessie? Ik hoop trouwens dat het kleine(re), zelfstandige restaurant in ieder geval blijft bestaan. Al was het alleen maar voor het eigen karakter van de stad.

Burgemeester Snijders kijkt goedkeurend naar het blauwvingerhandje. Rechts Kees Klaassen.
Blauwvingerhandjes spelen in op het? 'echte' Blauwvingerverhaal Algemeen 24 apr, 17:35
Afbeelding
Schoonebeeker heideschapen ideaal voor landschapsbeheer in Zwolle Algemeen 24 apr, 16:32
De gevelletters worden onthuld
Dagcentrum De Golfslag viert 50-jarig bestaanWethouder De Jong opent feestweek Nieuws Ingezonden 24 apr, 16:30