Zwolse ondernemer verbindt media en bedrijfsleven
· leestijd 1 minuut AlgemeenZwolle is een creatieve ondernemer rijker. Een klein jaar geleden richtte Frank Breukelman (25) het bedrijf Tijd voor publiciteit op. Het doel? Lokale media en ondernemers verbinden. “Regionale kranten zijn stuk voor stuk afhankelijk van nieuws van derden. Bedrijven zijn op zoek naar publiciteit en kunnen nieuws leveren, al staan ze hier zelf vaak niet eens bij stil”, aldus Breukelman.
Regionieuws: van evident belang
Lokale media hebben volgens Breukelman een belangrijke functie. Ze dienen ertoe lokale overheden te controleren. Echter, regionaal nieuws raakt “verslonsd”, zonder dat de lokale bladen daaraan iets kunnen doen, zo stelt hij. Een belangrijke oorzaak hiervoor is de decentralisatie die in 2015 is ingezet, aldus de 25-jarige mediadeskundige. Hij zegt: “Waar regionale media voorheen op steun van het Rijk konden rekenen, ligt de lokale nieuwsvoorziening inmiddels grotendeels op het bordje van gemeenten. Het gevolg is dat overal banen verdwijnen en er voor kwaliteitsjournalistiek nauwelijks nog tijd en budget is.”
Is hiervoor dan een eenvoudige oplossing voorhanden? Nee, zo moet ook de publiciteitscoach toegeven. “Mijn bedrijf is niet de redding van de regionale journalistiek. Ik ga er niet in mijn eentje voor zorgen dat de lokale krant meer budget te besteden krijgt. Hiervoor zouden we eigenlijk het amusement bij publieke omroepen moeten afschaffen en het geld dat hieraan verspild wordt moeten steken in onderzoeksjournalistiek op regionaal niveau.” Maar, zo is Breukelman van mening, het moet wel mogelijk zijn om de hoeveelheid “non-nieuws” in te perken.
Bedrijven zijn buitengewoon nieuwswaardig
Hoe wil hij dit aanpakken? Door op zoek te gaan naar relevante nieuwswaardigheden binnen bedrijven. “En dan bedoel ik niet dat een bedrijf verhuisd is of een paar ton winst geboekt heeft”, zo wenst Breukelman toe te voegen. “Ik ga op zoek naar de maatschappelijk interessante kwesties die spelen binnen een bedrijf.” De geboren Hardenberger zegt ervan overtuigd te zijn dat binnen vrijwel ieder bedrijf dergelijke thema’s aan de orde zijn. “Of het nu gaat om een interessante bedrijfsvisie of een actueel project waarmee een bedrijf maatschappelijke betrokkenheid toon.” Middels het schrijven van persberichten voorziet Breukelman de lokale media van nieuws en de bedrijven uit de regio van publiciteit.
Meer informatie is te vinden op de website www.tijdvoorpubliciteit.nl.