Afbeelding

Eindelijk positief nieuws over PostNL

· leestijd 2 minuten Partnerbijdrages

Postzegels die duurder worden, post die te laat wordt bezorgd, stakingen. PostNL is niet veel positief in het nieuws. Maar nu wel! En dat heeft vooral te maken met het goede contact met bezorgers. De Overijsselse scoren hoog.

Vandaag uw postbezorgers al gegroet? De Overijsselse bezorgers staan op plaats 2 als ‘het meest geliefd’, zo blijkt uit een onderzoek van PostNL. De bezorgers uit Groningen voeren de lijst aan.

In Groningen geeft bijna veertig procent van de mensen de postbezorger een 9 of hoger. Onze provincie volgt daar direct achter en Zuid-Holland staat op 3. De Limburgse bezorgers zijn de lijstduwers.

Jongeren noemen vooral de snelheid en de vriendelijkheid. Oudere mensen houden vooral van een accurate postbezorger.

Dagelijks contact met de postbezorger

Postbezorgers uit het noorden van ons land maken bijna dagelijks een praatje met de mensen. Het gaat in Groningen om 29 procent van de inwoners, in Friesland 30 procent en in Drente 36 procent. Er is daar sprake van dagelijks contact. Landelijk gebeurt dat bij één op de vijf Nederlanders.

Groningen scoort hoog omdat daar vooral oudere mensen wonen. Die gaan zelden op pad en laten de weekendtas voor wat het is. Ze zijn veel thuis en maken bijna dagelijks een praatje met de bezorger. En wordt niet in eerste instantie uitgekeken naar de post, maar vooral naar het contact. Postbezorgers vertellen dat mensen soms de deur al open doen als ze eraan komen. “Ik ben dan de enige met wie ze die dag spreken.”

Altijd een piek in september

Vorig jaar nog kwam PostNL veel bezorgers tekort. Met alle gevolgen van dien. Veel postbodes zagen bovendien een uitbreiding van hun takenpakket niet zitten. Daarbij was het automatiseren van het postsorteren een belangrijke factor. Handgeschreven post zou automatisch gesorteerd moeten worden, maar in de praktijk liet dat systeem nog veel te wensen over. Bezorgers kregen daardoor meer werk en pakketjes moesten ze zelf sorteren, met een speciaal daarvoor ontwikkeld ‘postvest'.

Vooral in september kwam het tot een climax. Dit is altijd een drukke maand, omdat dan nog veel personeel op vakantie is en de mensen na de vakantieperiode hun travelbag weer inruilen voor hun Burkely en aan het werk gaan. Er volgde vorig jaar een staking.

Dit alles zorgde voor problemen, en niet alle post werd tijdig bezorgd. “Als het in september al niet lukt met de bezorging, hoe moet het dan met Kerst en Oud & Nieuw, de drukste periode in het jaar?,” vroeg men zich af. Volgens PostNL is de voorbereiding op die periode altijd goed.

Nieuwe CAO voor postbezorgers

De laatste berichten over PostNL zijn dat er vorig jaar 95 procent van de gewone brieven en kaarten de volgende bezorgd waren en dat het bedrijf daarmee voldoet aan de wettelijke eis. Voor pakketten gelden andere eisen. In juni van dit jaar bleken nog een groot deel van alle pakketbestellingen vertraagd te zijn door het warme weer (meer pauzes in sorteercentra) en een piek in het aantal bestellingen.

Inmiddels is begin dit jaar een nieuwe cao ondertekend. De FNV zette daar als enige geen handtekening onder. Zij wil een minimale loonsverhoging van 5 procent in plaats van de 3 procent uit de eerdere concept-cao.

Inmiddels is begin dit jaar een nieuwe cao ondertekend. De FNV zette daar als enige geen handtekening onder. Zij wil een minimale loonsverhoging van 5 procent in plaats van de 3 procent uit de eerdere concept-cao.