Afbeelding
Pedro Sluiter

LoeZs en GuuZs: tussenstop in groeiproces richting Statenzaal

· leestijd 2 minuten Rondje Swolle

(door Peter de Jong) ZWOLLE - Twee horecabedrijven, pal naast het Isala ziekenhuis. Niet direct een plek waar je dat verwacht. Een goede zet? Ja, zeggen de Horecamannen. GuuZs en LoeZs, geen alledaagse bedrijfsnaam waarbij de hoofdletter Z ongetwijfeld een link naar de stad Zwolle en het ziekenhuis moet zijn.

‘Kom binnen, leuk dat je d’r bent, ga net koffie zetten’. Te lezen op het bord bij de entree van GuuZs, de horecazaak van Arno de Boer en Henk Schippers, samen vormen zij de Horecamannen. GuuZs, waar wij een bakkie doen, en LoeZs zijn twee hippe brasserieën onder de rook van de Isala klinieken. Door Henk en Arno drie maanden geleden een herstart gegeven nadat zij beide bedrijven hadden overgenomen van Hans Snippe. Voor uw beeldvorming, de Horecamannen hebben een uitgebreid takenpakket binnen de horeca; van bestaande locaties herpositioneren tot nieuwe locaties positioneren en van implementatie tot exploitatie. Met als doel, succesvol ondernemen binnen de horeca. Arno is een gastheer, kookt volgens Henk fantastisch, is creatief en vindt de horeca ‘onwijs’ leuk. Henk is meer het zakelijk brein, een ondernemer, onderhoudt de contacten maar voelt horeca in zijn DNA. Kortom, een combinatie die werkt.

Duurzaam

Interesse, maak een praatje, toon oprechte aandacht. Dat is wat GuuZs en LoeZs willen uitstralen. De Boer en Schippers hebben hun huiswerk gedaan. Met een brok ervaring in hun bagage beginnen ze aan een nieuw horeca traject. Een traject dat uiteindelijk moet leiden tot de, voorlopige, kroon op hun werk: De Statenzaal. “Zo voelt dat inderdaad. De beide brasserieën zijn een tussenstop in ons groeiproces. Op een locatie die kansen biedt. Dit is een fijne plek. Zowel voor de zakelijke markt, dan denken wij aan vergaderingen in een sfeer die buiten het bedrijf ligt, maar ook de particuliere markt. Ik denk bijvoorbeeld aan fietsers die het Rondje Zwolle doen en tijdens die tocht bij ons een pleisterplaats vinden. Met, als het even kan, leveranciers uit de regio. In de aankleding betrekken wij graag bloemen van Winand Hazelaar. En voor kaas en specialiteiten kopen wij graag in bij Harry de Smaakspecialist. Wist je dat zijn klaas smaakt als slagroom? Liever noemen wij onze leveranciers partners in duurzaamheid. Een visie die verder gaat dan producten. Zo maken wij voor de catering gebruik van een bakfiets en plastic is bij ons uit den boze. Liever producten vervaardigd uit bamboe.”

Winnen

Dat GuuZs en LoeZs nog aan bekendheid moeten werken, blijkt wel uit de bezettingsgraad van de beide zaken. Het cateren loopt aardig maar de tafeltjes in de brasserie willen graag kennismaken met nieuwe gasten. “Eerst maar eens verbeteren wat goed gaat. Wij zijn hier amper een paar maanden actief. Dan mag je nog niet teveel verwachten. Winnen in de kracht, dat is onze eerste uitdaging. Gelukkig krijgen wij steeds meer aanvragen voor feesten en partijen. Ook nu weer vanuit zowel de zakelijke als de particuliere markt. De reacties van gasten zijn hoopvol. Met prijzen die iets onder de stadstarieven liggen. Voor ons een belangrijke stap naar erkenning en bekendheid. Wij vissen in een vijver die ineens twee keer zo groot is. Maar wij zijn niet de enigen. Ons kent ons, dat is Zwolle ook.” Voorlopig geopend op doordeweekse dagen, tijdens de reguliere kantoortijden. Met goede parkeer gelegenheid en een uitrijkaart bij vertrek. Zo zie je maar, niet alle horeca zit in de binnenstad.