Afbeelding
Eigen foto

Bewoners Oud-Ittersum komen in actie voor een veiligere buurt

· leestijd 2 minuten Algemeen

(door Erik-Jan Berends)

ZWOLLE – “De meeste mensen valt het niet op, maar op de Nieuwe Deventerweg mag je toch écht maximaal 30 kilometer per uur rijden”, zegt Reinoud Schoemaker van wijkvereniging Oud-Ittersum. De buurt onderneemt samen met de gemeente actie om verkeersdeelnemers hierop beter te attenderen.

Autoverkeer, veel overstekende ouders met kinderen, pakketdiensten, e-bikes, brommers en scooters, het is dagelijks een drukte van belang in de straat. “Er wordt hier veel te hard gereden”, ervaart Schoemaker. “Als je daarover dan belt naar de gemeente denk je dat je de enige bent. Maar veel meer buurtbewoners blijken dat te doen.” Dat werd wel duidelijk op een bijeenkomst in wijkcentrum SIO waar bouwplannen voor de wijk werden gepresenteerd. De buurtbewoners kwamen met vragen over die plannen, maar eveneens over verkeersveiligheid.

Commissie

Schoemaker: “Er is in de wijk een buurtje met vijftig nieuwe woningen gekomen. Verderop zijn ook meer dan tien nieuwe huizen gebouwd en in plannen staan nog achttien nieuwe panden. Dat levert dus ook meer verkeer op.” Uit de bijeenkomst is anderhalf jaar geleden wijkvereniging Oud-Ittersum opgericht die tot doel heeft de sfeer in de wijk te behouden, te kijken naar energieverbetering en extra aandacht te geven aan de verkeerssituatie. Voor dat laatste is Schoemaker de voorman. Zijn commissie is met de gemeente bezig om de verkeersdruk in de wijk te verminderen. “Met het verkeer hebben we echt een probleem. Er wordt te snel gereden en bovendien hebben we het idee dat mensen de weg als sluiproute gebruiken als tijdens de spits de IJsselallee volloopt voor de afslag naar Winkelcentrum Zuid.”

Haaientanden

De wijkvereniging voelt zich de vertegenwoordiger van de wijk. Ook de gemeente heeft graag één aanspreekpunt. “Naast de Nieuwe Deventerweg richten we ons ook op de Troelstralaan en de Thorbeckelaan”, vervolgt Schoemaker. “Een 30-kilometerweg doet veiligheid vermoeden, maar als die niet zo is ingericht, levert dat schijnveiligheid op. Een voorbeeld is dat bij de zijstraten van de Nieuwe Deventerweg haaientanden staan. Bij een goed ingerichte 30-kilometerzone hoort dat helemaal niet.” De weg door Oud-Ittersum heeft prioriteit bij de gemeente. “Eén van de ideeën is dat de Nieuwe Deventerweg een fietsstraat wordt en als zodanig aansluit op de Zwarteweg en Van Karnebeekstraat”, weet Schoemaker.

Smileys

Metingen hebben volgens hem uitgewezen dat op het gedeelte tussen de Gruitmeesterslaan en de Ittersumallee tienduizend fietsers per etmaal passeren. “Dat zijn er veel en dat aantal blijft groeien. Er moet dus iets gebeuren.” De gemeente heeft toegezegd dat dat op langere termijn zeker het geval is. Ondertussen gaat de wijkvereniging verder met bewustwording. “Dat je hier 30 mag, wordt duidelijker. Zo zijn er vrijdag Smileys geplaatst, komen er binnenkort hekken met spandoeken van Veilig Verkeer Nederland en worden gele borden met teksten geplaatst. Ook hebben we toestemming om tot de aanpak van de weg een welkomstbord Oud-Ittersum te plaatsen.”

Burendag

Op Burendag, 26 september, geeft Veilig Verkeer Nederland van 11.00 tot 12.00 uur remwegdemonstraties op de Thorbeckelaan. Een week vooraf wordt er geflyerd om zoveel mogelijk buurtbewoners hierop attent te maken. “Er komt verder een stalletje bij waar we 30-kilometer stickers uitdelen voor bijvoorbeeld kliko’s en kinderen mogen 30 op de weg krijten. We zijn erg blij dat de gemeente ons steunt, maar er moet dan ook écht wat gebeuren.”