Afbeelding
Foto: Pedro Sluiter

‘Nieuwsuur blijft ons volgen, we zitten er nog in’

· leestijd 2 minuten Rondje Swolle

(door Peter de Jong) ZWOLLE - Mocht je in coronatijd denken dat je heel eenvoudig met een ‘werkloze’ horecaman kunt afspreken, dan heb je het faliekant mis. Juist in deze tijden van lockdown wordt er een beroep op de creativiteit van menig horecaman/vrouw gedaan. Natuurlijk, het ‘to go’ en ‘take away’ eten draait volop maar de verdiensten zijn amper onkosten dekkend.

Gelukkig is er meer tussen hemel en aarde; zo organiseert Pieter Blaauwhof, uitbater van wijnbar OAK, voor het tweede opeenvolgende jaar een heuse wijnfair met alles erop en eraan. Tussen de opnames door neemt hij tijd voor Rondje Swolle.

Aanjager

Na een vliegende start in 2019, gevolgd door een zomerseizoen in 2020 waarbij triage en de anderhalvemeter samenleving dienstbaar werden, is 2021 het jaar van….ja, van wat eigenlijk? Blaauwhof: “moeilijk te zeggen, we zijn nog steeds dicht. Ik bedoel fysiek want online zijn wij geen dag dicht geweest. Het is een andere manier van zaken doen. Voor de grap hebben wij eens gezegd, we zijn van horeca tot een marketingbureau met een enorm verwachtingspatroon geworden. Mijn rol als aanjager van ons team heeft mij mentaal weleens opgebroken. De druk is groot, je wilt interactief met de gast zijn, dat vraagt om andere kwaliteiten. Ik kan wel zeggen dat ik mij het afgelopen coronajaar behoorlijk heb bijgeschoold. Gelukkig zijn wij zichtbaar gebleven; deels door onze online sessies, deels door Nieuwsuur van de NPO die Zwolle op horecagebied in beeld bracht. En brengt want Nieuwsuur blijft ons volgen; toen, nu en straks als de horeca weer open mag. Wij zitten er nog steeds in. Het OAK-gevoel leeft. Zo was er een online gast, OAK was voor hem onbekend. Kennelijk was hij online zo tevreden dat hij mij verzekerde naar de zaak te komen zodra dat weer mag. Een mooi compliment.”

Typhoon

Het bedenken van creatieve uitingen gaat het team van OAK prima af. Naast de online wijnverkoop wil OAK ook dichter bij de gast komen. Low profile, dus heel toegankelijk. Verleden jaar werd het concept Land van OAK geïntroduceerd met food, music en wine als hoofdbestanddelen. Opgezet als een bescheiden, eigen feestje dat in de toekomst pleinbreed gaat worden. Het feest gaat dit jaar op herhaling maar Blaauwhof stond voor een dilemma, immers de horeca zit nog steeds op slot. Met Glenn de Randamie, beter bekend als Typhoon en recent winnaar van de Willem ‘kinderlied’ Wilmink prijs, ging hij sparren. Het resultaat mag er zijn: zowel offline – een stadswandeling voor het hele gezin – als online komt het Land van OAK met een tweede, vernieuwde versie. Naast Typhoon is Boudewijn Koops als presentator aangetrokken terwijl een keur aan Zwolse en internationale artiesten het OAK gevoel gaan uitstralen. Gedurende vier dagen wordt OAK het eindstation in een programma dat met een livestream vanuit Hedon, een culinaire wandeling en een zeer luxe proefbox voor thuis, op diverse manieren kan worden beleefd. Om het geheel nog completer te maken zullen Jonnie & Thérèse van BrassBoer met asperges en wijnen het tongstrelende niveau ophogen.

Droom

Tot slot, een gewetensvraag. Zou Blaauwhof met de kennis van nu, in 2019 ook voor een horecazaak hebben gekozen? Het antwoord laat even op zich wachten, je ziet hem denken terwijl hij zich achter zijn oren krabt. “Mijn vrouw zou direct ja hebben gezegd. Als ik alles op een rijtje zet, denk ik van wel. Horeca is mijn droom, zelfs nu de overheid ons eigenlijk in de steek laat. Maar ik ben een vechter en een harde werker. In het proces van creativiteit groei ik, die groei neem ik mee. Wat wij nu doen zie ik als een extraatje voor de toekomst. Neem onze proefbox, die blijft en kan wellicht tijdens de kerstdagen voor iets extra’s zorgen.”

www.wijnbaroak.nl/landvanoak

Voor lezers van Rondje Swolle is er een Land van OAK korting van 5 euro op de full-experience 13 mei van 12.00 tot 15.00 uur (code: SwollOAK1) en van 15.00 tot 18.00 uur (code SwollOAK2).