De nieuwe NNP-bestuursleden Niels Ackermans, Jolanda de Rijk en Frank van der Sman.
De nieuwe NNP-bestuursleden Niels Ackermans, Jolanda de Rijk en Frank van der Sman. Foto: Rick den Besten

‘Elke week een krant op de deurmat. Niet vanzelfsprekend’

· leestijd 5 minuten Partnerbijdrages

Het voelt zo vertrouwd: elke week een huis-aan-huiskrant in de brievenbus. Elke dag online nieuwsberichten en fotoreportages die de actualiteit in buurt, wijk, dorp en stad belichten. Dagelijks werken honderden journalisten en fotografen in Nederland aan de lokale krant, die op 1 juli 2022 op de Dag van de Huis-aan-huiskrant in de schijnwerpers staat. Niels Ackermans, Jolanda de Rijk en Frank van der Sman zijn bestuurslid van de Nederlandse Nieuwsblad Pers (NNP) en vertellen over de onmisbaarheid van lokale nieuwsmedia.

De NNP is de branchevereniging van lokale nieuwsmedia die al meer dan 75 jaar opkomt voor de belangen van uitgevers van huis-aan-huiskranten en betaalde nieuwsbladen. Verbinden, inspireren, faciliteren en belangen van lokale uitgevers behartigen zijn de speerpunten van de NNP. ‘Op de Dag van de Huis-aan-huiskrant slaan we onze vleugels uit en richten we ons ook enthousiast tot de lezers van onze kranten.’, zeggen Jolanda, Niels en Frank.

Mondiaal en lokaal

Jolanda werkt als directeur bij Enter Media en trad dit jaar met Niels van Rodi Media en Frank van de Telstar Mediagroep toe tot het NNP-bestuur. Niels en Frank geven net als Jolanda leiding aan een mediabedrijf dat wekelijks meerdere huis-aan-huiskranten uitgeeft. ‘De Dag van de Huis-aan-huiskrant onderstreept het belang van lokale nieuwsmedia’, zegt Niels.

Hij vervolgt: ‘Uitgevers benutten de themadag om hun lezers te vertellen wat er zoal komt kijken bij de totstandkoming van de krant. Ze laten ook zien dat ze een mondiaal conflict zoals in Oekraïne lokaal inkleuren met verhalen over bijvoorbeeld de opvang en ondersteuning van vluchtelingen in eigen stad of dorp.’

Frank: ‘Redacties van huis-aan-huiskranten zijn bevlogen en werken in een gebied dat ze als hun broekzak kennen. Ze staan voor goede content die noodzakelijk is voor lezers én adverteerders, die hun reclameboodschap het liefst publiceren in een goed gelezen krant of op een populaire nieuwssite.’

Relevant

Uitgevers investeren voortdurend in de kwaliteit van hun redacties, onderstreept Jolanda: ‘De coronacrisis heeft bewezen dat huis-aan-huiskranten een onmisbare informatiebron zijn, die lezers in stad en dorp voortdurend op de hoogte houden van alles wat er gebeurt. Redacties doen dat in de krant, maar ook online op sociale media en in nieuwsbrieven of liveblogs.’

Ondanks de pandemie en grote financiële tegenvallers zoals stijgende energie- en papierprijzen, verschenen de kranten elke week. ‘Wil je als huis-aan-huiskrant relevant zijn, dan moet je er juist in tijden van crisis zijn’, vindt Niels. ‘Cijfers van NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia – red.) laten zien dat we juist in de coronacrisis heel veel mensen konden bereiken.’

Verbindende factor

Niet alleen de NNP schoot uitgevers in de coronacrisis te hulp, ook het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek stak haar nek uit. ‘Veel gemeenten zien eveneens het belang van een goede huis-aan-huiskrant en publiceren hun gemeenteberichten om inwoners breed te informeren’, gaat Niels verder. Frank: ‘Meer dan ooit is de lokale krant de verbindende factor in de samenleving, die inwoners, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties samenbrengt. Huis-aan-huiskranten koesteren en inspireren de lokale samenleving en laten deze bloeien.’

Jolanda zegt dat het ‘beslist geen vanzelfsprekendheid’ dat wekelijks op bijna elk adres in Nederland een huis-aan-huiskrant wordt bezorgd. ‘Op de Dag van de Huis-aan-huiskrant mag dat best eens benoemd worden. Uitgevers maken hun lezers duidelijk dat plaatselijke redacties stevige dossiers oppakken en een hoofdrol vervullen in het controleren van de lokale democratie. Met goede journalistiek onderscheid je jezelf als uitgever en groeit de waardering voor de huis-aan-huiskrant.’

Kracht

De Dag van de Huis-aan-huiskrant is voor de 75-jarige NNP een mooi moment zich via alle aangesloten uitgevers te presenteren. ‘Met deze themapagina laten we zien hoe belangrijk de lokale krant is’, aldus Frank. ‘Het is toch geweldig om elke week uitgebreid geïnformeerd te worden en je verbonden te voelen met je eigen buurt, wijk, dorp of stad. Dat is de kracht van een goede huis-aan-huiskrant.’

Johan van der Kolk: ‘We ervaren dagelijks en wekelijks hoe goed onze kranten gelezen worden’

Johan van der Kolk is directeur van BrugMedia. De uitgeverij (maar ook ontwerpstudio en marketing- en communicatiebureau) is al dertig jaar geworteld in de regio. Huis-aan-huisbladen die het bedrijf uitgeeft zijn de Brug (Kampen), de Swollenaer (Zwolle), DeDrontenaar.nl, de Stadskoerier (Hasselt, Zwartsluis en Genemuiden), Zeewolde Actueel en de Schaapskooi (Heerde en Epe).


Johan van der Kolk. - Tessa Renes

“Ik praat liever niet over lokale huis-aan-huisbladen, maar veel liever over lokale nieuwsvoorziening”, zegt Johan van der Kolk. “Ik vind dat lokale uitgevers de inwoners in die gemeenten moeten voorzien van nieuws uit alle hoeken en gaten van de samenleving. Van klein nieuws naar groot nieuws. Dat doen we via print, online en sociale media. En de ontvanger van de boodschap pakt de drager erbij die bij hem past.” 

Huis-aan-huiskranten zorgen daarnaast voor binding in de samenleving. “Heel veel mensen zitten letterlijk te wachten op de krant of kijken dagelijks of periodiek op de website van de krant.”

De lokale worteling is belangrijk, vindt hij. “Want als die krant er niet zou zijn, hoe ben je dan op de hoogte van wat er in de samenleving gebeurt? We ervaren dagelijks en wekelijks hoe goed onze kranten gelezen worden. Elke week spreek ik ondernemers en lezers die in onze kranten hebben gestaan en zeggen: ongekend zoveel reacties als ik heb gekregen. Ik besef ook: niet iedereen leest onze kranten. Dan is dat zo, maar het merendeel van de mensen leest onze bladen.

De cijfers geven Johan van der Kolk gelijk. Huis-aan-huis-kranten bereiken 5.304.000 mensen (35,8 procent). Alle dagbladen, landelijk en regionaal, 4.708.000 mensen (31,8 procent). “Dat mag best eens onder de aandacht worden gebracht. Dat kan mooi op de Dag van de Huis-aan-huiskrant.”

Meer informatie? Zie www.brugmedia.nl


Het bestuur van de NNP onderschrijft ook het belang van huis-aan-huiskranten:  

Gefeliciteerd!

Gefeliciteerd! Dat is het eerste woord dat in ons opkomt als we u verwelkomen op de krantenpagina die deze week in miljoenen – ja, u leest het goed! – Nederlandse gezinnen gelezen wordt. Net als al die andere huishoudens ontvangt u elke week één of misschien wel meer huis-aan-huiskranten die u informeren over alles wat er in uw straat, buurt, wijk, dorp of stad gebeurt.

Het bestuur van de Nederlandse Nieuwsblad Pers (NNP) zet vandaag uw huis-aan-huiskrant in de schijnwerpers. Al meer dan 75 jaar staan we als NNP borg voor de kwaliteit van alle kranten die de bij ons aangesloten uitgevers elke week op uw deurmat laten vallen. Ooit werd onze vereniging opgericht om de papierschaarste na de Tweede Wereldoorlog en het tekort aan fietsbanden van krantenbezorgers collectief op te lossen.

Tijden veranderen, de NNP gelukkig ook. We zijn uitgegroeid tot een professionele branchevereniging die uitgevers van lokale nieuwsmedia verenigt en, als de tijd daarom vraagt, door barre tijden (lees: de coronacrisis) loodst. We stimuleren kwaliteitsverbetering zodat ook uw huis-aan-huiskrant een onmisbare informatiebron is én blijft.

Vergis u niet, uw lokale krant is een baken in een steeds complexer medialandschap. De krant informeert u als eerste over alle gebeurtenissen in uw eigen woonplaats. Maar de krant is ook de hoeder van de lokale democratie. Hoe? Door de lokale overheid kritisch te volgen en door verslag te doen van gemeenteraadsvergaderingen waar wordt beslist over uw woon- en werkplek. Voor de lokale overheid is de huis-aan-huiskrant een onmisbaar medium om u, de burger, te bereiken en bij politieke besluitvorming te betrekken.

De Dag van de Huis-aan-huiskrant wordt elk jaar op 1 juli gehouden. Gekscherend wordt de zomer die lonkt wel eens aangeduid als komkommertijd. Wat ons betreft een term die in de prullenmand kan. Een goede redactie brengt ook in rustige tijden nieuws en actualiteiten. Het laatste nieuws over komkommers lezen wij liever in de reclameboodschappen van de groentezaak of supermarkt. Waarom? Advertenties zijn hét bewijs dat ook plaatselijke ondernemers uw huis-aan-krant willen ondersteunen en baat hebben bij een goed gelezen uitgave.

We wensen u vandaag extra veel leesplezier. Besef tijdens het lezen dat het een voorrecht is elke week een leuke krant te ontvangen. Dat is een felicitatie waard.

Bestuur NNP
www.nnp.nl

Afbeelding
Hedon Talent Support slaat handen ineen met Tricklebolt naar herontdekking van de band Algemeen 17 uur geleden
Afbeelding
Grootschalig Faunaonderzoek in Zwolle onthult kansen voor natuurbehoud en beheer Algemeen 18 uur geleden
Afbeelding
Foodtruckfestival HOPPAAA! met borrelplanken en kwaliteitswijnen in het Twistvlietpark Algemeen 20 uur geleden