Afbeelding
Foto: Aangeleverd

Deze 5 merken claimden al hun plaatsje in het metaversum

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

De open metaverse is er nog niet, maar toch lijken sommige bedrijven en merken nu al te begrijpen dat ze er niet omheen kunnen. Terwijl alles nog in volle ontwikkeling is, willen ze niet achterblijven en claimden ze al snel hun plaatsje op de 3D-versie van het internet. Want niet alleen pioniers als metaverse profit, het beleggingsplatform dat door middel van NFT-handel de metaverse ook lucratief wil maken voor beleggers, zien het potentieel van het digitale universum in. Ook bedrijven als Nike, Balenciaga en Ferrari waren er als de kippen bij om te scharrelen in de digitale zandbak.

Nike

Het Amerikaanse sportconcern Nike opende recent NIKELAND op Roblox. Roblox is een online metaversum waar gebruikers hun eigen games kunnen programmeren en elkaars games kunnen bezoeken en bespelen. NIKELAND is gebaseerd op het hoofdkantoor van het Amerikaanse bedrijf en bevat diverse ruimtes en arena’s waar gamers hun vaardigheden kunnen testen. Je avatar rust je uiteraard uit met je favoriete Nike-items. Onder het motto Where Sport Has No Rules worden de leukste spelletjes aangeboden.

Balenciaga

Digitale items zullen in het metaversum een steeds belangrijkere rol spelen. En dat lijkt Balenciaga te hebben begrepen. Het knoopte de samenwerking aan met Epic Games, de ontwikkelaar achter Fortnite. Hierdoor kunnen Fortnite-spelers hun favoriete Balenciaga-kledingitems digitaal kopen. Daarnaast heeft men ook flamboyante outfits ontwikkeld die in de echte wereld een stuk minder alledaags zijn. Toch is er ook sprake van kruisbestuiving: de kleding is zowel in de games als in de echte wereld te verkrijgen. Recent kondigde Meta, het bedrijf achter Facebook, aan dat het de Balenciaga-outfits ook zal aanbieden in de Meta Avatars Store. Hierdoor zullen gebruikers de outfits ook voor hun Meta-avatars kunnen kopen.

Ferrari

Voor autobouwers biedt het metaversum enorm veel potentieel. In de digitale wereld kunnen ze bijvoorbeeld testen hoe auto’s zich onder diverse omstandigheden gedragen. Ze kunnen ook nagaan hoe de vierwielige machine bij het publiek wordt ontvangen, nog voor de auto daadwerkelijk fysiek is ontwikkeld. Het is dan ook helemaal niet zo gek dat Ferrari de 296 GTB eerst digitaal ontwikkelde. De Fortnite-community kreeg de eer om de auto als eerste uit te proberen. Het was meteen ook de eerste levensechte auto waarbij spelers daadwerkelijk achter het stuur konden kruipen.

Heineken

Bierbrouwer Heineken hoeft wellicht geen duiding. Het internationaal actieve biermerk is sowieso sterk vertegenwoordigd in Nederland. Recent verlengden de Zwolse clubs bijvoorbeeld de lopende deal met Heineken. De Nederlandse multinational kent duidelijk geen grenzen en verkent ook het metaversum. Het gaat in dit geval om het metaversum van Decentraland. Decentraland-gebruikers kunnen er de digitale brouwerij van Heineken bezoeken. Ze leren er onder meer hoe bier wordt gebrouwen. Daarnaast kunnen gebruikers het digitale biertje Heineken Silver door hun virtuele keelgat gieten. Het bewijst dat sommige producten nog steeds interessanter zijn in de echte wereld dan in de digitale wereld.

Wendy’s

De Amerikaanse fastfoodketen Wendy’s kende dan wel een moeizame geschiedenis als het op de Europese markt aankomt, maar digitaal gaat het het bedrijf voor de wind. Het opende namelijk recent een restaurant in Horizon Worlds. Gebruikers kunnen er hun favoriete maaltijd bestellen, genieten van een potje basketbal of afspreken met vrienden. In Wendyverse kunnen gebruikers ook kortingen bemachtigen die ze vervolgens in de echte Wendy-restaurants inwisselen.