Afbeelding

Gemeente Zwolle van twee kanten onder vuur

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

DEN HAAG ? De nieuwe omgevingsvergunning voor de exploitatie van het spoorwegemplacement bij het station van Zwolle heeft de gemeente uit verschillende hoeken kritiek opgeleverd. Spoorbeheerder Prorail en drinkwaterproducent Vitens hebben de Raad van State maandag gevraagd om in te grijpen.Prorail voorziet grote financiële problemen als onder het emplacement een vloeistofdichte vloer moet worden aangelegd. Vitens eist dat die vloer wordt aangelegd om het grondwater te beschermen. Het emplacement ligt namelijk in het grondwaterbeschermingsgebied Engelse Werk, het grootste waterwingebied in Overijssel. De gemeente heeft Prorail voorgeschreven om geen dieseltreinen te stallen in dit gebied. Dat moet voorkomen dat er dieselolie in de bodem terechtkomt en weglekt naar het grondwater. De gemeente verwees daarbij naar provinciale regels voor de stalling van vervoermiddelen in grondwaterbeschermingsgebieden. De Zwolse rechtbank oordeelde weliswaar dat de gemeente die regels niet helemaal juist had toegepast, maar gaf ook aan dat de provinciale regels extra eisen kunnen stellen aan emplacementen in waterwingebieden. Dat betekent dat Prorail niet alleen in Zwolle, maar ook in andere Overijsselse plaatsen zware investeringen moet doen om het grondwater te beschermen. En dat doet Prorail liever niet.Vitens vindt dat de rechtbank niet streng genoeg is geweest. De rechtbank had zelf aan de vergunning het voorschrift moeten verbinden van een vloeistofdichte vloer onder het emplacement. De verleende vergunning biedt volgens woordvoerders van Vitens nu onvoldoende zekerheid dat er een vloeistofdichte vloer moet zijn als Prorail daar dieseltreinen stalt. Volgens de gemeente is die zekerheid er wel. Overigens hebben Prorail en de gemeente wel vrede gesloten over een andere eis in de vergunning. Die gaat over de verplichte aanwezigheid van een waterkanon om een overslaande brand in het dichtbebouwde gebied te bestrijden. Die voorziening zou volgens Prorail een investering eisen van drie miljoen euro. De gemeente en Prorail hebben nu een regeling bedacht die Prorail minder investeringen kost.De Raad van State doet over zes weken uitspraak.

Op het moment voor zijn herstel haatte hij zichzelf. "Mijn leven was toen een neerwaartse spiraal naar de hel."
Ruben Runhaar debuteert met autobiografie 'Lieve klootzak' Algemeen 21 uur geleden
Afbeelding
De Vuurvogel opent Bevrijdingsfestival met Erik Mesie en Bas Treub Algemeen 22 uur geleden
Afbeelding
Zo'n driehonderd toeschouwers genieten van uitzwaaiconcert Meander Bigband Algemeen 23 uur geleden