Afbeelding

Nieuwe horecavisie moet Zwolle in top tien helpen

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

ZWOLLE ? De gemeente Zwolle heeft samen met de horeca en externe deskundigen de horecavisie 2012-2017 opgesteld. ?We willen meer vrijheid en ruimte aan de horeca geven om Zwolle in de top tien van meest gastvrije binnensteden te krijgen?, motiveert wethouder René de Heer.De Heer constateert dat de horeca zelf al bezig is met vernieuwing. ?We willen in de periode tot 2017 geen ongebreidelde uitbreiding van horeca. We stellen een maximale groei tot en met 2017 voor van 2.700 tot 3.300 vierkante meter aan vloeroppervlakte. Als er horeca bij komt, dan kan dat in de concentratiegebieden. Ten derde willen we uitbreiding van dag-horeca.? De gemeente ziet de uitbreiding van horeca met terrassen vooral aan de Melkmarkt. Verder wil ze vinger aan de pols houden voor dag-horeca in het winkelgebied. Andere kwaliteitskaders die de gemeente stelt is dat (beperkte) uitbreiding van ?natte horeca' en fastfood het beste in de Voorstraat kan. Nachthoreca aan de Jufferenwal heeft inmiddels de maximale omvang bereikt.Naast deze regels willen de opstellers van de visie wel ruimte open houden voor ?parels', waarbij Starbucks als voorbeeld wordt genoemd. ?We gaan voor kwaliteit en niet voor kwantiteit?, voegt Theo Runhaar, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland regio Zwolle toe. ?Nieuw aanbod moet vernieuwend, verrassend en aanvullend zijn. Ook streven we naar een reële omvang; nieuwe bedrijven moeten ook een goede kans hebben te overleven.? Hij wil vooral een duidelijke identiteit zoeken. ?De eenheidsworst moet weg. Het gaat tegenwoordig om je goed profileren en beleving.? ?Nieuw aanbod moet authentiek, ambachtelijk, gezond zijn en kwaliteit uitstralen?, vindt bestuurslid Cees Schreuders. ?Voor zaken met een scherpe prijs en een goede doorloop is een grotere rol weggelegd. Mensen hebben een ander bestedingspatroon en een andere dagindeling. Zo moeten we bezoekers die in de stad vergaderen, proberen te verleiden in de stad te blijven eten.? Mensen zijn kritisch als ze geld uitgeven, weet Runhaar: ?Het moet zo zijn dat ze vertellen dat ze naar Zwolle zijn geweest en een speciale ervaring hebben gehad.? Volgens de opstellers kan de Zwolse horeca in 2017 ruim elf miljoen bezoekers verwelkomen. Dat zou, ten opzichte van 2011, een toename van 400.000 personen betekenen. Verder verwacht men dat de omzet kan stijgen met 12 miljoen euro tot ruim 136 miljoen euro en de werkgelegenheid met zo'n 260 voltijdsbanen.De horecavisie is na te lezen op de website van de gemeente Zwolle, www.zwolle.nl.