Pannekoekendijk krijgt busbaan ?in middenligging'

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

ZWOLLE - Het college stelt de gemeenteraad voor om het voorlopig ontwerp voor de Pannekoekendijk vast te stellen waarbij wordt uitgegaan van een busbaan in het midden van de weg. Van de drie varianten gaat hiernaar de voorkeur van het college uit. ?De Pannekoekendijk speelt een cruciale rol in het bereikbaar maken van de binnenring?, volgens wethouder René de Heer. ?We hebben gekeken naar een symmetrische oplossing, de busbaan aan de kant van de gracht en de busbaan in het midden. De laatste optie zorgt voor een goede doorstroming van het verkeer en een herkenbare plek voor het openbaar vervoer. Daarnaast is het een verkeersveilige oplossing en leidt het tot een hoge ruimtelijke kwaliteit; een oplossing met busbanen in middenligging kan het verkeer goed verwerken.?Het uitgangspunt is dat op piekmomenten het verkeer via het dynamische verkeersmanagement wordt geleid. De Heer: ?De doorstroming van het openbaar vervoer wordt met dit profiel sterk verbeterd en het openbaar vervoer krijgt met een vrijliggende busbaan een duidelijke plek in de openbare ruimte. Ook maakt deze oplossing een doorlopende groenstructuur mogelijk met bomen vanaf de Nieuwe Veerallee tot de Katerdijk/A28.?De herinrichting van de Pannekoekendijk, die onderdeel uitmaakt van het de westelijke doorstroomas voor het openbaar vervoer van het station tot de Zwartewaterallee, heeft als doel om de doorstroming van het openbaar vervoer en het overige verkeer aan de westkant van de binnenstad te verbeteren, om daarmee de economische positie van de (binnen)stad van Zwolle te verbeteren. Het college verwacht in de zomer van 2013 een definitief ontwerp te presenteren.