Gemeente Zwolle moderniseert behandeling bezwaren

Partnerbijdrages

ZWOLLE – De gemeente Zwolle wil door onder meer een grotere rol te geven aan ‘pre-mediation’ de behandeling van bezwaren tegen gemeentelijke besluiten moderniseren.Op basis van ervaringen elders in het land en in Zwolle zelf verwachten burgemeester en wethouders dat het nieuwe bezwaarschriftenproces tot grotere klanttevredenheid leidt. Uitgangspunt van de nieuwe werkwijze is dat de huidige kwaliteit van rechtsbescherming behouden blijft en zo mogelijk wordt verhoogd. Voortaan wordt bij alle bezwaarschriften gekeken of pre-mediation mogelijk is. Bij pre-mediation wordt meteen gekeken of er voor een (dreigend) conflict tussen burger en overheid ook informeel een oplossing gevonden kan worden.Uit onderzoek en de ervaringen blijkt volgens de gemeente dat burgers die aanpak vaak als rechtvaardig ervaren. “Met de inzet van pre-mediation kunnen bezwaren effectiever en efficiënter worden beoordeeld.” Pas wanneer blijkt dat pre-mediation niet tot een bevredigende oplossing van het (dreigende) conflict leidt, wordt een bezwaar formeel in behandeling genomen. In principe met zogenoemd ambtelijk horen, in bepaalde gevallen via de Adviescommissie bezwaarschriften. Het college verwacht dat de modernisering leidt tot grotere klanttevredenheid, handhaving van de huidige kwaliteit van de rechtsbescherming van burgers en bedrijven en tot een kostenbesparing.