Afbeelding

Eigenzinnig theater the Young Ones zoekt de samenwerking

· leestijd 2 minuten Partnerbijdrages

(door Erik-Jan Berends)ZWOLLE – De theatermakers van the Young Ones zitten allerminst stil. Met twee grote producties op het programma en een groeiende vraag naar workshops en voorstellingen bij scholen, bedrijven en instellingen loopt de agenda snel vol.“We merken dat het aantal aanvragen een vlucht neemt”, stelt zakelijk- en productieleider Ilona Kevelham tevreden vast. Vier jaar geleden werd het initiatief gestart met als doel theater te gebruiken om problematiek onder de aandacht te brengen. Het idee sprak onder meer de provincie aan, dat nu drie jaar onder het motto Eigen Kracht jongeren niet meer verwijst naar zorg maar probeert te helpen via kunst en cultuur. “Wij hebben daarvoor de voorstelling ‘Beating the buddy’ voor jongeren uit het voortgezet speciaal mbo”, vertelt Kelly de Haan, die de publiciteit en marketing voor the Young Ones verzorgt. “Het is een forum-voorstelling met vier acteurs. Zij spelen een voorstelling die slecht afloopt. Vervolgens zijn er workshops voor de jongeren. Daarna wordt de voorstelling nog een keer gespeeld en kunnen de jongeren tussentijds ingrijpen.”Met het wegvallen van de Muzerie in Zwolle is volgens Kevelham en De Haan het vrijetijdsaanbod voor jongeren van 10 tot 26 jaar verdwenen. Kevelham: “Wij organiseren kortlopende theaterproducties. Het eerste jaar hadden we 54 jongeren op de audities, het tweede jaar al meer dan 100 inclusief het aanbod van de Muzerie en nu zitten we op 150. Op basis van de audities delen we de jongeren in bij de producties waarin ze het beste tot hun recht komen. We kijken naar hun talent, maar essentieel voor ons is hun persoonlijke ontwikkeling. Voor hen hebben we dit najaar zeven korte producties, waaronder een audiovisuele productie in samenwerking met theatergroep Gnaffel, en één grote voorsteling.”Waren de ambities van the Young Ones oorspronkelijk vooral provinciaal, haar activiteiten krijgen steeds meer landelijke interesse. Volgens De Haan is het hun werkwijze, maar vooral het feit dat the Young Ones het hoofd boven het maaiveld uitsteekt. “Onze voorstellingen moeten ergens over gaan, ze moeten het gesprek openen”, legt ze uit. “Ik citeer onze artistiek leider Jeroen Kriek dan vaak”, vervolgt Kevelham. “Hij zegt altijd: een toneelstuk maken is niet zo moeilijk, maar een stuk dat ergens over gaat wel.” Het Zwolse theaterinitiatief wil dan ook vooral jongeren trainen in het ‘open zijn’. “Dat is de enige manier om met elkaar te kunnen samenwerken”, stelt Kevelham.Toen van Niek van der Sprong het verzoek kwam om activiteiten te ontplooien op een theaterweide tijdens het Bevrijdingsfestival Overijssel, wilde Kevelham dat graag samen doen met andere Zwolse theatergroepen. “Dan gebeurt er tenminste iets. Samen met andere gezelschappen kunnen we het culturele aanbod in Zwolle versterken, gezamenlijk de stad bedienen”, aldus De Haan. “Dan krijg je kruisbestuiving. Met de kracht van delen, krijg je zulke mooie dingen.” Het vormde de basis voor Theaterpact, een samenwerking tussen acht Zwolse theatergroepen die inmiddels twee jaar bestaat. Een cultureel debat, eind februari 2014, moet een meer formele aftrap van het initiatief worden.Maar voor die tijd houdt the Young Ones in haar theater aan de Bisschop Willebrandtlaan op 14 en 15 december nog het Young Ones Festival, waar met zes theatervoorstellingen en diverse nevenactiviteiten de uitwerking van de korte projecten worden gepresenteerd. De voorstelling Romeo en Juliet van het grote project beleeft haar première op 28 december en is te zien tot en met 12 januari. Kijk voor meer informatie en het bestellen van kaarten op: www.theateryoungones.nl.Ilona Kevelham (l) en Kelly de Haan: “Met de kracht van delen, krijg je zulke mooie dingen.” Foto: Erik-Jan Berends