Afbeelding

McCafé Zwolle-Zuid, 'look & feel' tussen Tuinland, Jysk en een verblijf op 'staatskosten'

· leestijd 2 minuten Partnerbijdrages

Door Peter de Jong/foto Pedro Sluiter

Na anderhalf jaar ‘proefdraaien’ op de Mc locatie Zwolle Noord, is onlangs het McDonald’s restaurant Zwolle-Zuid ook uitgebreid met een McCafé. Afgestemd op de wensen van de Nederlandse koffiedrinker, dus met een ruim patisserie-aanbod. En natuurlijk, fast en fresh. Al zin in een bakkie?

Twee tot drie kopjes koffie drinkt Sjoerd-Jan Feenstra, eigenaar van vijf Mc’s in Zwolle, Heerde en Kampen, dagelijks tussen zijn beslommeringen door. Met een totaal personeelsbestand van ruim 500 medewerkers mag mensenmens Feenstra zich niet tot de meest fanatieke koffiedrinkers van het land rekenen. Geen nood want dat keurkorps is geen ambitie voor hem. Veel belangrijker is de kwaliteit van de geschonken koffie. Immers, over smaak valt niet te twisten. Zo luidt het gezegde. Rekening houdend met de brede doelgroep van de Mc’s, zegt Feenstra: “in ons restaurant in Zwolle-Zuid begroeten wij een scala aan verschillende gasten. Enerzijds hebben wij een stadsfunctie, aan de andere kant is er in Zuid veel retail met als gevolg ook veel dagjesmensen. Mijn ervaring met het McCafé in Zwolle-Noord is dat er sprake is van een behoorlijke groei in de verkoop van koffie. Anderhalf jaar geleden zijn wij daar als een soort van pilot gestart met een McCafé. De cijfers liegen er bepaald niet om. In 2017 was er sprake van een omzetgroei van ruim 17 procent. Dat cijfer, afgezet tegen de landelijke norm van 10 procent, betekent dat meer gasten – in hetzelfde jaar een groei van 11,6 procent ten opzichte van landelijk 4,7 procent - de weg naar onze Mc en ons productenaanbod hebben gevonden. De beleving van fastfood is aan het veranderen; het zogeheten ‘look en feel’ krijgt een andere betekenis. Als marktleider speel je daarop in. Een boost met als gevolg, dat de doelgroep aan het verbreden is. Binnen die veranderingen is een McCafé een meer dan welkome aanvulling en toevoeging op het totale plaatje.”

24/7

De koffiecultuur in Nederland neemt zienderogen toe. Dat blijkt uit het gevarieerde aanbod en de kwaliteit van het ‘bakkie’. De Mc vestiging in Zwolle-Noord begroet steeds meer koffie drinkende gasten. Feenstra: “wat de gast wil, dat is ons uitgangspunt. Zwolle is, na de Randstad, een van de grotere steden in het land. Veranderingen in consumptief gedrag gaan hier weliswaar niet zo snel als in het westen, maar het gebeurt wel degelijk. Met als gevolg dat mensen breder en anders naar een Mc kijken. Toen wij in Zwolle-Noord begonnen met 24 uurs openingstijden in het weekend, was dat best opmerkelijk te noemen. Maar waar kun je na een nachtdienst ’s morgens vroeg een kopje koffie drinken? Wij voorzien daarmee in een behoefte. Voor mij een reden waarom ik niet altijd achter de schermen aanwezig ben. De beleving van de gast wil ik op de werkvloer ondervinden. Niet van bovenaf. De perfecte gastervaring, dat is mijn passie en daar haal ik de kracht uit om vijf Mc’s succesvol in de markt te zetten.”

Samenwerking

Om een juiste balans tussen werk en privé, Feenstra is naast succesvol ondernemer ook huisvader, te bereiken gaat hij te werk volgens het principe: koppel ambities aan reële doelen en schrijf samenwerking met hoofdletters. PEC Zwolle en diverse andere bedrijven waar Feenstra mee samenwerkt, kunnen daar over mee praten. “Met goede producten en de juiste ondernemers maak je het verschil. Dat kan internationaal – Nederlandse Mc’s zijn heel succesvol en Amerika komt en kijkt naar ons – maar zeker ook op lokaal niveau. Beleving moet je activeren, denk gastgericht. Binnen McDonald’s Nederland krijg ik alle vrijheid op marketing gebied. Een toekomst zonder de Mc? Daar ben ik helemaal niet mee bezig. Mijn vader is juist apetrots op mij. De omzetten zijn in tien jaar bijna verdubbeld. Binnen de McD’s heb ik mijn plekje wel gevonden.”

www.mcdonaldsrestaurant.nl/heerde-kampen-zwolle/

2e McCafé product gratis, tot 31 mei 2018

Tweede McCafé product gratis, op vertoon van bovenstaande bon.
Geldig tot en met 31 mei 2018 bij McDonalds Zwolle Noord en Zwolle Zuid.