Afbeelding
Eigen foto

Dertig jaar Brugmedia: de redactie en het verkoopteam

· leestijd 2 minuten Partnerbijdrages

“Lezers informeren over wat er speelt in hun gemeenschap. Met dat doel ratelen de vingers op de burelen van BrugMedia wekelijks urenlang over het toetsenbord”, lacht Nick de Vries van redactie De Brug. “De tekst wordt vervolgens verspreid via krant, website, Twitter, Youtube, Facebook, of welk kanaal er ook maar geschikt is om de lezer, te bereiken, te informeren, te enthousiasmeren of te vermaken.”

Maar uiteraard (en gelukkig) speelt het leven van een journalist zich niet enkel af achter een klinisch oplichtend computerscherm. “Een journalist mag ook de straat op, de samenleving in. Op zoek naar verhalen, naar interessante personen, naar dat ene nieuwtje, en ja, soms ook naar die sappige roddel. De nieuwsneus van de journalist besnuffelt alle hoeken en gaten van de samenleving en verzamelt zo het nieuws waarvan hij of zij denkt dat het interessant is voor de lezer.”

Een grote klus waarbij het netwerk van groot belang is. De politiek, de sportvereniging, de buurtvereniging, u als lezer via de website waarop 24/7 nieuws geüpload kan worden. De hele samenleving is nodig om de journalist zijn werk te laten doen.

“We willen een krant maken waarin iedere lezer iets over zijn of haar gemeenschap kan vinden. Gemoedelijk nieuws over de buurtbingo of de jaarlijkse braderie wordt afgewisseld zwaarder nieuws over grote politieke besluiten of interessante interviews met lokale helden. Hoort u een sirene? Kijk dan snel op één van onze websites: dikke kans dat een nieuwsneus van BrugMedia het incident al op het spoor is. Zo proberen we een prettige mix te bieden die net zo gevarieerd is als de samenleving waarin het blad verschijnt.”

Zeven kranten

BrugMedia begon 30 jaar geleden met huis-aan-huisblad Brug in Kampen. Vandaar de ploppende champagnekurken in het kantoor en deze pagina’s in de krant. De Brug is de hoeksteen waarop een veelzijdige speler in marketing en communicatie gebouwd werd met zeven huis-aan-huisbladen.

Na de Brug kwamen al snel De Stadskoerier voor Zwartewaterland en De Swollenaer voor Zwolle en omgeving in de portefeuille van de uitgever. De laatste jaren kwamen hier ook De Drontenaar, Zeewolde Actueel, De Schaapskooi en De Kop. BrugMedia is ook uitgever van Ondernemen in Kampen en aantal speciale uitgaven, zoals toeristische magazines.

De kranten zijn te vinden via hun eigen websites, op Twitter, Facebook, Instagram, Youtube en uiteraard op de deurmat.

‘Een geslaagde campagne is voor ons een trofee’

Het verkoopteam van BrugMedia verkoopt advertenties voor de huis-aan-huiskranten en websites, maar ook banners en hele campagnes. Wim Mossel en Hans Koorn zijn media-adviseurs van de Swollenaer, die in Zwolle verschijnt. Ze zijn oudgedienden met tientallen jaren ervaring.

“Wat wij doen is de lokale ondernemer bedienen met een platform, contacten onderhouden en een netwerk opbouwen”, legt Wim uit.

BrugMedia beschouwt de huis-aan-huiskranten en websites als samenbindend onderdeel van de samenleving. “We komen niet alleen halen, maar komen ook brengen. Dat is het belangrijkste”, vinden Wim en Hans. “Dat zien onze lezers, maar dat zien onze adverteerders ook.”

Hans: “We zijn niet de verkoper in driedelig pak met stropdas die de ondernemer één keer ziet. Wij proberen zoveel mogelijk de contacten aan te houden. We hebben ook veel vaste klanten. De kern is dat we contacten voor het leven aan gaan, bij wijze van spreken dan.”

Wim: “We zorgen voor vertrouwen en continuïteit en ook gunning. En we denken mee, niet alleen voor de komende week maar ook verder. We hebben het hele jaar door allerlei specials die voor de adverteerder en lezer interessant zijn. Want de wisselwerking is belangrijk. Bijvoorbeeld de fietsspecial in de lente. De ondernemer kan laten zien wat het aanbod is en wat je er mee kunt en de lezer ziet: het zonnetje gaat weer schijnen en ik ben toe aan een nieuwe fiets.”

Hans en Wim halen daar voldoening uit. “Wij kicken erop dat een ondernemer veel verkoopt nadat we een campagne hebben gemaakt. Dat is een soort trofee die we dan hebben, zoals in een sportwedstrijd.”

Afbeelding
Zwollenaar Lieuwe Siebe de Jong exposeert met foto's uit vergeten oorlogen in Stadkamer Algemeen 5 uur geleden
VVN Opfriscursus Fiets
Veilig Verkeer Nederland organiseert gratis Opfriscursus Fiets met valpreventie + lunch Nieuws Ingezonden 6 uur geleden
Afbeelding
Inschrijvingen voor de HBO Bruisweek 2024 zijn geopend Algemeen 6 uur geleden