Afbeelding
Foto: Pedro Sluiter

Gevaarlijke megaklus onder hoogspanning: kabels vervangen

· leestijd 2 minuten Algemeen

(door Enrico Kolk)

ZWOLLE – 91 hoogspanningsmasten, een kabellengte van 32 kilometer. En dat dan vervangen: een pittige klus. Aan de hoogspanningslijn tussen Ens en Zwolle wordt in de komende maanden gewerkt. De megaklus, waarvoor de voorbereidingen al jaren lopen, duurt tot de zomer volgend jaar. 

De hoogspanningsverbinding is 38 jaar oud en met ook de groei in elektriciteitsverbruik zijn nieuwe stroomkabels hard nodig. “Deze nieuwe geleiders zijn bijna net zo zwaar en dik als de huidige geleiders, maar hebben een grotere transportcapaciteit, waardoor er meer stroom doorheen kan”, legt woordvoerder Dieuke Boogaard van netbeheerder TenneT uit. TenneT combineert het vervangen van de geleiders met onderhoud aan de masten.

Er staat heel wat werk op stapel. Want naast de nieuwe kabels wordt ook gewerkt aan het vernieuwen van de bevestigingen van de geleiders aan de masten, inclusief de isolatoren, evenals de bliksemdraden. Dit zijn de hoogste en buitenste draden in de masten. In die draden worden ook zogenoemde ‘varkenskrullen’ aangebracht om ze beter zichtbaar te maken voor vogels.

Waar het nodig is wordt ook het staalwerk in de masten vervangen. Het gaat dan om bouten en moeren en hoekprofielen. “De hoogte van de masten verandert niet”, aldus TenneT. Bij een paar masten moet ook de fundering en constructie versterkt worden. Niet alle masten voldoen aan de nu geldende bouwnormen.

Al met al zorgt dat voor een enorme bak met werk. Er gaan drie aannemers mee bezig: BAM, Spie en het Roemeense Electromontaj. BAM legt de tijdelijke werkwegen en -terreinen aan, verzwaart de mastfundaties en coordineert Spie en Electromontaj die de geleiders (stroomkabels) gaan vervangen. Dat gaat Electromontaj doen voor het deel tussen Zwartewaterland en Zwolle.

Om de werkzaamheden uit te kunnen voeren worden tijdelijke bouwwegen aangelegd en bij de masten bouwterreinen ingericht. BAM is inmiddels gestart met het aanleggen van deze bouwwegen met behulp van zand en stalen rijplaten. Dit zorgt voor extra werkverkeer in de omgeving. “De chauffeurs krijgen duidelijke veiligheidsinstructies, maar het is belangrijk dat verkeersdeelnemers ook goed op blijven letten, zeker nu de scholen ook weer zijn begonnen”, aldus Boogaard. 

“We doen ons best om de overlast voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken. Helaas kunnen we dit niet helemaal voorkomen, bijvoorbeeld omdat we met zwaar materieel naar de mastlocaties moeten rijden”, schreef TenneT enige tijd geleden al in een bewonersbrief.

De werkzaamheden voor het vervangen van de geleiders lopen tussen september dit jaar en juni volgend jaar. Beide aannemers komen twee keer langs, eerst voor de ene zijde van de mast, daarna voor de andere zijde. “Beide kanten vormen een circuit. Er wordt dus een circuit uitgeschakeld, vandaar dat ze eerst voor de ene kant komen en dan voor de andere”, legt Boogaard uit.

“Aan het elektriciteitsnetwerk in Nederland wordt hard gewerkt om ook in de toekomst de leveringszekerheid te kunnen blijven garanderen. Er wordt steeds meer stroom gebruikt, en ook steeds meer stroom opgewekt, zoals met zonnepanelen en windparken”, vertelt ze. 

“Het elektriciteitsnetwerk is altijd goed onderhouden, maar moet nu in snel tempo worden uitgebreid zodat er in de toekomst geen storingen komen. De hoogspanningsverbinding tussen Ens en Zwolle is een van de belangrijkste transportaders van het elektriciteitsnetwerk in Nederland.”

De hoogspanningsverbinding loopt door vier gemeentes: Noordoostpolder, Kampen, Zwartewaterland en Zwolle. Vanaf hoogspanningsstation Ens over de N50, via de Kamperzeedijk, langs Hasselt en Genne, naar Zwolle Hessenpoort. Er wordt door de drie aannemers op verschillende locaties tegelijk gewerkt. 

“Omwonenden worden door TenneT bijtijds geinformeerd over de werkzaamheden in hun buurt. Geinteresseerden kunnen ook op de hoogte blijven via een app: www.debouwapp.nl/download-de-bouwapp/

Afbeelding

Enrico Kolk