Afbeelding
Foto: Aangeleverd

Gemeenten regio IJssel-Vecht lanceren campagne Over Geloof & Liefde

· leestijd 1 minuut Algemeen

ZWOLLE - Met een pakkend programma werd afgelopen woensdag in Academiehuis Zwolle de regionale campagne Over Geloof & Liefde gelanceerd. De campagne heeft als doel open gesprekken over geloof en LHBTI te bevorderen. Het is een initiatief van samenwerkende gemeenten in de regio Zwolle.  

Op woensdag 10 april kwamen tientallen genodigden samen in Academiehuis Zwolle. Op deze sprekende locatie werd de campagne Over Geloof & Liefde gelanceerd. Het doel van de campagne: bevordering van open gesprekken over geloof en LHBTI, door verbinding te initiƫren tussen LHBTI- en geloofsgemeenschappen. Het project is ontwikkeld in samenwerking met gemeenten Zwolle, Dalfsen, Kampen, Ommen en Steenwijkerland en LHBTI-stichtingen Verscheurd, Wijdekerk en COC Zwolle.

Inspirerend programma

De aanwezigen, waaronder vertegenwoordigers van geloofsgemeenten en de LHBTI-gemeenschap en beleidsmakers kregen een programma vol sprekers en muziek aangeboden. Bernard Moorlag, ambassadeur van de campagne, opende het programma. Martijn Dadema, gedeputeerde Provincie Overijssel, sprak over het belang van dialoog en samenwerking.

Verbinding

Over geloof en liefde valt veel te zeggen, toch is erover praten niet overal vanzelfsprekend en gemakkelijkā€™, het staat te lezen op de cover van het magazine dat speciaal voor de campagne verschijnt. Dorrit de Jong, wethouder Diversiteit en Inclusie bij gemeente Zwolle: ā€œVerbindingen leggen tussen geloofsgemeenschappen en LHBTIQ+ā€™ers, dat is waar het om draait. Op dit moment zijn gesprekken hierover moeilijk of zelfs niet mogelijk, dat heeft grote impact op mensen en mensenlevens.ā€

Voor de creatie van de campagne werden Judith Ceelen van bureau Beeldprikkels) en Marc Nijenhuis, schrijver en merkstrateeg, ingeschakeld. ā€œVoor de invulling van de campagne lieten we ons voeden door de realiteitā€, aldus de Zwolse makers. ā€œDe mensen en hun verhalen zijn onze input en inspiratie. Dit vertaalden wij naar onder meer een fysiek magazine met persoonlijke verhalen, een informatief online platform en een tentoonstelling. Alles als praatstuk; praktische handvatten om deuren en gesprekken te openen.ā€
ā€œMet de campagne zetten we een beweging in gangā€ voegt De Jong toe. ā€œDoor ruimte te geven aan ervaringsverhalen wordt zichtbaar wat er speelt. Dit zorgt voor meer bewustwording en biedt opening voor gesprek. Daarmee zetten we een stap richting een samenleving waarin iedereen zichzelf kan zijnā€

Reizende tentoonstelling

De gratis tentoonstelling is tot eind april te zien in het Zwolse Academiehuis en Stadhuis. Daarna reist de tentoonstelling door Steenwijkerland, Kampen, Dalfsen, Ommen en wederom Zwolle, en wordt deze tevens in scholen geplaatst. Een actuele agenda is te zien op overgeloofenliefde.nl.
Er zijn gesprekken met andere gemeenten om ook daar de campagne uit te zetten ā€“ ook andere geĆÆnteresseerde partijen kunnen zich aanmelden. Tijdens de loop van de campagne zijn er lezingen, gespreksavonden en ontmoetingsmomenten. Alle informatie is te vinden op overgeloofenliefde.nl

Gerard Meijeringh