Afbeelding

Stichting In de IJsseldelta op zoek naar meer deelnemers

· leestijd 2 minuten Algemeen

REGIO - Stichting In de IJsseldelta ? een samenwerkingsverband van diverse ondernemers gevestigd in Nationaal Landschap IJsseldelta ? is op zoek naar meer deelnemers om het unieke landschap beter op de kaart te zetten. Onlangs meldden media dat de naamsbekendheid van de IJsseldelta als Overijsselse toeristische regio de afgelopen jaren maar mondjes maat tot vijftig procent is gegroeid. ?Teleurstellend?, meent voorzitter Harry Bruins. ?De IJsseldelta is namelijk een heel gastvrij gebied waar het goed en gezond wonen, werken en recreëren is.?

Sinds de oprichting ? nu ruim een jaar geleden ? hebben meer dan veertig ondernemers zich bij Stichting In de IJsseldelta aangesloten. ?Met nog veel potentieel in de gemeenten Zwolle, Kampen en Zwartewaterland moeten we door kunnen groeien tot honderd deelnemers?, stelt Bruins. ?Als we bijvoorbeeld naar onze streekproducten kijken, voegen we graag ondernemers in streekeigen vis, wild en fruit aan ons samenwerkingsverband toe. Een samenwerkingsverband dat we de komende tijd dus verder willen verstevigen door te blijven werken aan een sterke combinatie van streekproducten, recreatieve voorzieningen en toeristische accommodaties als vakantiehuizen, minicampings en B&B's. Dit stelt ons in staat om de IJsseldelta in de volle breedte onder de aandacht brengen.? De streekproducten vallen onder het streekmerk (H)eerlijk IJsseldelta dat, net als de werkgroep IJsseldeltadag, een speciaal onderdeel van de stichting vormt. Voor deze IJsseldeltadag zijn de voorbereidingen overigens al weer in volle gang.

Ook in 2015 zet de stichting alles op alles om meer mensen de IJsseldelta te laten beleven. Door in vier vanuit Nationaal Landschap IJsseldelta aangestelde werkgroepen een nieuw organisatie- en verdienmodel te ontwikkelen. Dit om de rol van de per 1 januari 2016 terugtredende overheid op te kunnen vangen. Maar ook om optimaal op de toenemende vraag naar streekproducten en -diensten in te kunnen spelen. Om de vakantiehuizen, minicampings en B&B's goed in de toeristische markt te zetten. En om de vele recreatieve mogelijkheden bij toeristen én inwoners onder de aandacht te brengen. Zo wordt er aan een allesomvattende website gewerkt met onder andere een klantvriendelijke boekingsmodule en uitgebreide webshop. Ook zijn er meerdaagse fiets- en wandelarrangementen met unieke overnachtingsplekken in ontwikkeling. Bovendien denkt de stichting actief meer met IJsseldelta Marketing om zo de eigen deelnemers tijdig aan lokale activiteiten te kunnen verbinden. En wordt er blijvend geïnvesteerd in het 'wij-gevoel' met onder andere een in het voorjaar te lanceren folder 'In de IJsseldelta' ter promotie van de prachtige groen-blauwe omgeving waar de horizon altijd en overal zichtbaar is. 
 
Stichting In de IJsseldelta (SIDIJ) is een samenwerkingsverband van diverse ondernemers in het Nationaal Landschap IJsseldelta: Polder Mastenbroek, Kampereiland, de Mandjeswaard, Polder de Pieper, Zuiderzeepolder, de dorpjes ?s-Heerenbroek, Wilsum, Kamperzeedijk, Grafhorst en Zalk en gemeenten Zwolle, Kampen en Zwartewaterland. SIDIJ richt zich op de vermarkting van producten met de nadrukkelijke verbinding aan deze regio. De stichting werkt samen met organisaties die de recreatieve en toeristische activiteiten in het Nationaal Landschap IJsseldelta promoten. Meer informatie over SIDIJ is te vinden op www.indeijsseldelta.nl