Werk aan Zwols vakantieschip voor gehandicapten hervat
Werk aan Zwols vakantieschip voor gehandicapten hervat brugmedia.nl

Werk aan Zwols vakantieschip voor gehandicapten hervat

· leestijd 2 minuten Algemeen

(door Erik-Jan Berends) ZWOLLE/HASSELT ? Op de rederij van Bodewes in Hasselt wordt sinds een aantal weken weer volop gewerkt aan de bouw van een vakantieboot voor gehandicapten van de Zwolse stichting ?Schipper mag ik ook eens varen'. De vreugde was groot toen bleek dat er op de rederij ruimte was om aan het schip te werken. De euforie werd alleen maar groter toen scheepswerf Poppen uit Zwartsluis binnen een week de benodigde hoeveelheid staal liet bezorgen. ?We hadden vorig jaar de toezegging dat er staal gedoneerd zou worden?, vertelt bestuurslid Rudy Spanhak. ?We hebben acht platen van twaalf bij twee meter en twee platen van zes bij twee meter nodig. Dat bleek vrij veel, maar Poppen heeft samen met zijn leverancier ? de Antwerpse Staal Service NV - geregeld dat we dat binnen een week geleverd kregen volgens wens: zes millimeter dik, gestraald en gemenied. We stonden met de mond vol tanden. Geweldig!?

Het is inmiddels al weer vier jaar geleden dat Zas Bousema het idee voor het vakantieschip opperde. Hij voer als invalschipper op een vakantieboot met Duitse gasten. ?Dat is zo ontzettend waardevol en dankbaar werk?, vertelt hij. ?Daarom vroeg ik me af waarom we dat hier niet hadden.? Met de steun van enkele vrijwilligers uit het Onthaastcafé werd contact gezocht met Thecla Bodewes van de Hasselter scheepswerf die meteen enthousiast stelde: ?Dat schip komt er'. In augustus 2012 werd het schip van de sloop gered. Een sterk schip, in 1925 gebouwd voor de Zeeuwse wateren die toen nog in open verbinding met de zee stonden. Op de werf in Hasselt is het schip al vrij snel tien meter ingekort tot haar oorspronkelijke lengte van veertig meter. ?Dat is voldoende?, volgens bestuurslid Roeland van der Meij. ?Met veertig meter mogen schippers met een beperkt groot vaarbewijs er op varen, het vaargebied wordt groter en de liggelden lager.?

Belangrijk voor de stichting is dat het schip geschikt wordt voor mensen die van een rolstoel afhankelijk zijn. De breedte van het schip maakt het ook mogelijk om de gewenste zes tweepersoons slaapkamers met ieder een eigen douche en toilet te realiseren. Maximaal twaalf passagiers kunnen er straks mee. Flexibiliteit is volgens de stichting belangrijk. ?Met dit schip en een beperkt aantal passagiers kan je veel kanten op?, volgens Bousema. ?Zo'n groep kan de route zelf voor een groot deel bepalen. De opzet is een paar uurtjes varen en dan een stad of attractie bezichtigen. Mogelijkheden zat: De Batavia in Lelystad, het Dolfinarium, Lemmer, Kampen, Deventer en ook Enkhuizen is te doen. De havens liggen vrijwel altijd middenin het centrum.?

De stichting heeft nu al aanvragen binnen. ?Gehandicapten en hun begeleiders zien het als een mooie afwisseling van de vakantiekampen?, weet Spanhak uit ervaring. ?Tevens vinden we het belangrijk de reisjes betaalbaar te houden. Een weekje kost al gauw 1.100 euro. Wij streven naar maximaal 400 euro. Dankzij alle vrijwillige inzet moeten de vaartochten toegankelijk zijn voor iedereen.?

Maar zover is het nog niet. De stichting probeert genoeg gelden binnen te krijgen en vindt daarbij veel steun. ?De bereidheid is groot?, volgens Bousema. ?De aanloop was lang, maar het gaat steeds meer leven.? Nu wordt er vooral aan het schip gewerkt, waarbij de hulp van lassers, ijzerwerkers, timmerlieden en installatiemonteurs altijd welkom is. De grote wens van het bestuur is om in de zomer 2016 het schip in de vaart te hebben. Bousema: ?Met heel veel mazzel moet dat lukken.?

Wie zich wil inzetten voor de stichting of een donatie wil doen, kan terecht op de website www.schippermagikookeensvaren.nl of Facebook.