Afbeelding
Gemeente Zwolle

Gemeente begint bouw laadstations voor emissievrij openbaar busvervoer

· leestijd 1 minuut Algemeen

ZWOLLE - De gemeente Zwolle is woensdag 29 april begonnen met de bouw van nieuwe laadstations voor elektrisch openbaar busvervoer op het Zwolse busstation aan de Hanzelaan. De bouw duurt tot oktober 2020.

De laadstations zijn bedoeld voor de elektrische stads- en streekbussen waarmee Keolis Nederland vanaf december dit jaar in regio IJssel-Vecht gaat rijden. Onder de naam RRReis verzorgt de vervoersmaatschappij vanaf 13 december voor een periode van tien jaar het stad- en streekvervoer in de provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel. De complete vloot bestaat dan uit 259 elektrische bussen. Om ervoor te zorgen dat deze bussen gedurende de dienstregeling tussentijds kunnen laden, bouwt de gemeente Zwolle - in opdracht van de provincie Overijssel – de nieuwe laadstations voor het busstation aan de Hanzelaan.

Fundering

Bij het ontwerp van het busstation was al rekening gehouden met de komst van de elektrische bussen. De nieuwe laadstations bestaan uit een gebouw waarin verdeel- en inkoopstations zitten en meerdere laadpalen. De komende weken legt de aannemer de fundering aan van de gebouw. Medio mei wordt de fundering voor de laadpalen op het busstation gemaakt. De laadvoorzieningen zijn naar verwachting in oktober 2020 klaar.

Schoon

“Vanaf 2025 zijn alle nieuwe bussen in het openbaar vervoer in Nederland vrij van schadelijke uitlaatgassen. De provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland zijn daarom trots dat wij met vervoerder Keolis een afspraak hebben gemaakt waarin staat dat zij in deze provincies vanaf december 2020 al vrijwel volledig elektrisch rijdt. Uitstootvrije bussen zijn een slimme investering voor ons milieu. Wij krijgen schonere steden en ook worden minder broeikasgassen uitgestoten die slecht zijn voor het klimaat”, aldus gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel.

Ambities

De nieuwe elektrische bussen moeten straks niet alleen voor minder CO2-uitstoot zorgen, maar ook voor minder geluidsoverlast op de bus-routes. Het horen van te veel geluid kan behalve onprettig, ook schadelijk voor de gezondheid zijn. “Een elektrische bus is veel stiller. Dat is fijn voor de bezoekers en bewoners van de binnenstad en woongebieden aan de randen van het centrum waar streek- en stadsbussen langsrijden”, aldus wethouder Ed Anker. “Ik ben blij met de keuze van de provincie om te gaan voor schone bussen. Dat past goed bij de ambities voor de Spoorzone. Met onze partners zetten we nu weer een stap om het station van Zwolle klaar te maken voor de toekomst. Samen bouwen we verder aan een uitstekend toegankelijke stationsgebied in een groene omgeving: een plek waar je makkelijk en snel kunt overstappen op de trein, bus, fiets, taxi of ander vervoer. Naast duurzaam busvervoer heeft station Zwolle straks veel meer ruimte voor het stallen van fietsen en het lenen van OV-fietsen. Dit verbetert de bereikbaarheid en zorgt ervoor dat mensen straks makkelijk en fijn van en naar Zwolle reizen.”