Afbeelding
Foto: Shutterstock

Weekblad De Brug in top 10 meestgelezen huis-aan-huisbladen bij landelijk onderzoek NMO

· leestijd 1 minuut Algemeen

KAMPEN - Weekblad De Brug, van BrugMedia, wordt uitstekend gelezen. Dat stelt het onderzoeksbureau Nationaal Media Onderzoek. Het bureau heeft het bereik van ruim 175 huis-aan-huisbladen onderzocht en De Brug scoort met een bereik van 68,2 procent van de 13-plussers uit de gemeente ruim boven het landelijk gemiddelde van 43,2 procent. Van de 175 onderzochte kranten staat De Brug op de 10e plek. BrugMedia is ook uitgever van Weekblad De Swollenaer.

Hoofdredacteur Nick de Vries stelt prettig verrast te zijn door het goede resultaat. “Dat onze krant goed gelezen werd, dat wist ik wel uit de vele reacties die ik vaak krijg op straat, maar als je dan zulke goede cijfers ziet van een onafhankelijk bureau, dan is dat een prachtig compliment voor het werk dat we met z’n allen verzetten. Ik denk dan aan ons team hier bij BrugMedia, de bezorging, maar ook aan de vele freelancers en mensen in het veld. Bovendien is het belangrijk dat je gevonden wordt door alle verenigingen, instanties en de inwoners zelf. Dankzij de informatie die we van hen krijgen, kunnen we de informatie-voorziener zijn, die we beogen te zijn. ”

Een bereik van ruim 68,2 procent wil volgens het bureau zeggen dat van alle 13-plussers uit Kampen ruim 68,2 procent een gemiddelde editie van de krant leest. Websitebezoek is in het onderzoek niet meegenomen. Het bureau stelt verder vast dat De Brug iets vaker door mannen (55 procent) dan door vrouwen opgengeslagen wordt. De gemiddelde leeftijd van de lezers is tussen de 35 en 64 jaar (ruim 54 procent). 24 Procent is 13 tot 34 jaar en 22 procent is 65+.

Volgens het onderzoeksbureau worden huis-aan-huisbladen ook landelijk nog steeds uitstekend gelezen. De meeste lezers zijn geïnteresseerd in lokale evenementen of activiteiten (zo’n 78 procent), hierop volgen de gemeentelijke aankondigingen en gemeentelijk/politiek nieuws (74 procent) en zo’n 68 zoekt naar lokale cultuur (agenda) of de sport(uitslagen).

Sinds 2001 is de stichting NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) verantwoordelijk voor het leveren van bereikscijfers voor nieuwsmedia, magazines en HAH-kranten in Nederland. Media-exploitanten, adverteerders en media-adviesbureaus bepalen gezamenlijk het beleid van NOM. De hierboven genoemde cijfers komen uit het NMO rapport dat op 26 september is gepubliceerd en bestaat zeven kwartalen tussen 2021 en 2022.

Overigens is in het onderzoek ook een andere uitgave van BrugMedia meegenomen. Weekblad De Stadskoerier scoort met een gemiddeld bereik van 59,2 procent ook ruim boven het landelijk gemiddelde van 43,2 procent. De resultaten van andere kranten van BrugMedia, waaronder de Swollenaer worden volgend jaar bekendgemaakt.

Meer informatie over het onderzoek is te vinden op: www.nommedia.nl.

Nick de Vries

Afbeelding
De Vuurvogel opent Bevrijdingsfestival met Erik Mesie en Bas Treub Algemeen 22 apr, 11:18
Afbeelding
Zo'n driehonderd toeschouwers genieten van uitzwaaiconcert Meander Bigband Algemeen 22 apr, 10:18
Afbeelding
Typhoon bij Plato tijdens Recordstoreday Algemeen 22 apr, 08:16