Erik-Jan Berends

Publiek kan hoofdpodium van Bevrijdingsfestival Overijssel sponsoren

· leestijd 1 minuut Algemeen

ZWOLLE – Bevrijdingsfestival Overijssel, het grootste bevrijdingsfestival in Nederland, komt met een uniek crowdfunding project. Voor 25 euro kan iedere bezoeker het podium enige tijd ‘helemaal voor zichzelf’ hebben. ‘Podium Sjoerd’ of ‘Podium Emma’ leveren volgens de organisatie unieke fotomomenten op.

Doel van de actie is het publiek betrekken bij het vieren van de vrijheid. En natuurlijk om extra financiering op te halen voor het festival. Na tien jaar loyaal sponsorschap trekt Wärtsilä zich terug. Niek van der Sprong en zijn team hebben gezocht naar een nieuwe sponsor, maar besloten al snel het over een andere boeg te gooien. “Het publiek steunt het festival massaal door ieder jaar in grote getale naar Zwolle te komen. We zijn niet voor niks het grootste bevrijdingsfestival van Nederland. Waarom dit trouwe publiek niet de mogelijkheid bieden zich even het podium toe te eigenen en een kijkje achter de schermen te nemen?”

Ondernemer Jacco Vonhof van Novon vindt dit zo’n goed idee dat hij direct besloot honderd van zijn medewerkers op 5 mei de ‘vrijheid’ te geven. “Voor mij is het bevrijdingsfestival een belangrijk moment in het jaar. We vieren onze vrijheid, we staan er bij stil en waarderen het. Dit kan toch niet mooier dan door met elkaar te genieten van geweldige muziek. Met deze actie bezorg ik honderd collega’s een 5 mei om nooit meer te vergeten.”

Behalve het fotomoment dat het podium even helemaal van jezelf is, genieten deze sponsors van nog een paar mooie voordelen. Zij krijgen toegang tot de Press & Guest-ruimte naast het hoofdpodium (waar het fijn plassen is op gewone toiletten en een drankje in een gewoon glas wordt geserveerd) en krijgen zo de kans om het festival vanuit een hele andere positie te bekijken.