Afbeelding
Erik-Jan Berends

Jubilerend Ondernemersklankbord is al 35 jaar vraagbaak voor ondernemers

· leestijd 2 minuten Algemeen

(door Erik-Jan Berends)

ZWOLLE – De landelijke organisatie Ondernemersklankbord bestaat 35 jaar en telt in de regio Zwolle tien adviseurs. Zij voorzien ondernemers die vragen hebben van advies en doen zo’n honderd trajecten per jaar.

“Die vragen kunnen heel divers zijn”, vertelt Dick Bonenberg. “Beginnende ondernemers kunnen met vragen bij ons terecht, maar ook bestaande. Bijvoorbeeld over contracten, personeel of overnames. Onze adviseursgroep is heel divers, van specialisten uit de bedrijvenwereld en retail tot mensen uit de accountancy, bankwereld en overheid.” Iedereen die een onderneming heeft met 0 tot 25 medewerkers, kan bij de vrijwillige adviseurs terecht.

De tien werken in de regio van Emmeloord tot Hardenberg en van Meppel tot Harderwijk. “Dankzij onze verschillende achtergronden kunnen we van elkaars expertise gebruikmaken”, vervolgt Paul Schunselaar. “Onze klanten kunnen via de website van het Ondernemersklankbord eerst een oriënterend gesprek aanvragen. Gaan ze een traject in, dan kunnen ze gedurende dat halfjaar van meerdere adviseurs gebruikmaken. In die periode houden we zes tot acht persoonlijke gesprekken en is er e-mailverkeer. Voor dat halfjaar betaalt men, onder meer afhankelijk van de grootte van de onderneming, 100 tot 500 euro,”

De adviseurs van het Ondernemersklankbord zijn vooral ervaringsdeskundigen uit het bedrijfsleven. Vaak zelf al gestopt, is het hun passie om andere ondernemers nog te adviseren. Uitvoeren doen ze niet. “We nemen niet de rol van professionele partijen over”, benadrukt Bonenberg. “We hebben echt de rol als klankbord. Als er iets moet gebeuren, bijvoorbeeld het opstellen van contracten, dan verwijzen we door naar professionele partijen.” De organisatie kan dan ook niet alleen bestaan van de donaties. Hoofdsponsors zijn de Rabobank en Univé en ook het ministerie van Economische Zaken doet een duit in het zakje. Verder maken incidentele donaties het werk van het Ondernemersklankbord mogelijk.

De organisatie is actief voor zzp’ers, maar ook bestaande bedrijven en retail. Bonenberg: “We staan graag bij ondernemingen aan de wieg, maar in feite maakt het ons niet uit in welke fase het bedrijf zit.” “Ik kom momenteel veel bedrijven tegen die worstelen met de organisatie, met het goede verdelen van taken onder het personeel”, vult Schunselaar aan. “Van 2008 tot 2011 hebben deze bedrijven mindere jaren gekend. Sinds 2014 gaat het beter en nu moeten ze hun onderneming weer klaarmaken voor de groeimarkt, ook rekening houdend met de huidige wetgeving.”

“Bij de retail vallen bij de winkelketens de grootste klappen”, ziet Bonenberg. “De zelfstandigen die nu starten, willen zich allemaal onderscheiden, iets toevoegen. De sfeerbeleving in hun winkels moet anders zijn dan elders. Zo kan het zijn dat ze hun winkel bijvoorbeeld inrichten met meubels van Simon echt thuis aan de Assendorperstraat. Op die wijze creëren ze een eigen identiteit in hun zaak en vergroten ze daarmee de verblijfsduur van hun klanten.” Hij ziet dan ook nog steeds kansen voor ‘stenen winkels’. “Natuurlijk, het web is niet uit te sluiten. Maar je ziet nu dat de huren voor winkelpanden acceptabeler worden. Voor een goede sfeerbeleving heb je meer ruimte nodig en die is nu eerder bereikbaar.”

Wie is geïnteresseerd in een traject bij het Ondernemersklankbord, kan zich aanmelden op de website www.ondernemersklankbord.nl. De kandidaat wordt eerst gelinkt aan een regio en vervolgens aan een specialisme van een teamlid. “Vaak staat de eerste afspraak al binnen 48 uur”, besluiten Schunselaar en Bonenberg.