pixabay

Gemeenteraad Zwolle uit in Open Brief grote zorgen over uitbreiding Lelystad Airport

· leestijd 1 minuut Algemeen

ZWOLLE - De Zwolse gemeenteraad uit in onderstaande Open Brief haar grote zorgen over de uitbreiding van Lelystad Airport en de gevolgen die dat voor de inwoners van Zwolle heeft.

Open brief aan college van B&W Gemeente Zwolle

19 juni 2018

Geacht college,

Net als de inwoners van Zwolle maken ook de fracties van de gemeenteraad in Zwolle zich grote zorgen over de overlast door verdere uitbreiding van Lelystad Airport. Daarom vragen wij in deze open brief aan u om samen met de provincie en onze regiogemeenten op te trekken in de strijd voor een herindeling van het luchtruim vóór openstelling van Lelystad Airport.

Wij vragen u verder om u op korte termijn te wenden tot het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Vaste Commissie Infrastructuur en Waterstaat, in uw communicatie actief in te zetten op onderstaande punten en erop aan te sturen dat deze meegenomen worden in de evaluaties bij 7.000 en 25.000 vluchtbewegingen:

• Het voorkomen van laagvliegen boven Zwolle;
  • Het voorkomen van hinder door geluid en fijnstof voor onze inwoners;
  • Het voorkomen van klimaatschade en schade aan natuur en milieu;
  • Het voorkomen dat de vrijetijdseconomie in onze regio schade ondervindt en het uitvoeren van een bredere MKBA waarin deze factor wordt meegenomen;
  • Het betrekken van gemeente Zwolle en de regiogemeenten bij het opstellen van de evaluatiecriteria;
  • Het werken aan de vertrouwensband tussen alle bij Lelystad Airport betrokken partijen.

De afgelopen maanden zijn wij als politieke partijen veel in gesprek geweest met inwoners en bewonersgroepen in onze stad en onze omgeving. Dit onderwerp maakt, begrijpelijk, veel emoties los in Zwolle. Gisteravond hebben wij tijdens een speciale informatieronde over Lelystad Airport zorgen en uitgangspunten van inwoners gehoord, zoals verwoord in het Manifest ‘The Sky ìs the Limit!’ van Wijkstichting Stadshagen Totaal en Wijkvereniging Berkum welke als bijlage 1 is toegevoegd aan deze brief. Deze zorgen worden unaniem door de gemeenteraad van Zwolle gedeeld.

De gemeenteraad van Zwolle wil met deze brief een stevig en duidelijk signaal afgeven aan onze bestuurders. We willen met deze brief ook de Zwollenaren een hart onder de riem steken. Wij als gemeenteraad van Zwolle doen er samen alles aan om een herindeling van het luchtruim voor opening van Lelystad Airport af te dwingen.

Hoogachtend,

Namens de fracties van de gemeenteraad Zwolle,

GroenLinks, Norman Finies

D66, Claudia van Bruggen