Afbeelding
Erik-Jan Berends

Bestuurders geven startsein voor bouw ondergrondse fietsenstalling op het Stationsplein

· leestijd 2 minuten Algemeen

ZWOLLE - Gedeputeerde Bert Boerman, wethouder Ed Anker, Kees Rutten (regiodirecteur ProRail) en Pim Raaijmakers(manager Public Affaris NS) hebben woensdagochtend de bouwgrenzen gemarkeerd van de ondergrondse fietsenstalling op het Stationsplein. De stalling gaat plaats bieden aan 5.475 fietsen.

De bestuurders onthulden aansluitend het ontwerp van de nieuwe situatie onder en boven het Stationsplein en de herinrichting van de Stationsweg. Met financiële bijdrage van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Overijssel wordt vanaf het voorjaar van 2019 tot medio 2020 gewerkt aan de ondergrondse fietsenstalling en de openbare ruimte op het Stationsplein en de Stationsweg. De grootte van de ondergrondse fietsenstalling is te vergelijken met het oppervlak van een voetbalveld. NS gaat de nieuwe rijwielstalling exploiteren.

Gedeputeerde Bert Boerman: “De Zwolse OV-knoop, het tweede spoorknooppunt van Nederland, is één van de snelst groeiende OV-knopen van Nederland. Om de reizigersstromen in en rond het station vlot en veilig te verwerken, zijn goede overstapmogelijkheden van en naar de fiets, trein, bus en taxi/auto van groot belang. Daarom bouwen we een nieuw busstation en een busbrug, een passerelle die 24/7 – zonder OV-chipkaart – toegankelijk is voor voetgangers en fietsers, en verbeteren we de entrees aan beide zijden van het station. Zwolle is fietsstad nummer één van Nederland. Het gebruik van de fiets op korte afstanden – zo’n 6,5 kilometer - in de stad, willen we verder stimuleren. De bouw van de nieuwe ondergrondse fietsenstalling draagt hieraan bij.”

Wethouder Ed Anker benadrukte dat de 5.475 extra fietsparkeerplaatsen die onder het Stationsplein komen, hard nodig zijn. “De nieuwe fietsenstalling verdubbelt de parkeercapaciteit voor de fiets aan de centrumzijde van het station. Daarmee verbeteren we de parkeervoorziening voor fietsen op Station Zwolle. Fietsers die nu voor hun fiets moeilijk een vrij rek vinden aan de Wester- en Oosterlaan of in de huidige fietsenstaling, kunnen straks hun fiets droog, veilig én de eerste 24 uur gratis stallen in de nieuwe stalling onder het Stationsplein.”

Pim Raaijmakers, waarnemend regiodirecteur van NS, lichtte toe dat fietsers het grootste aandeel in het voortransport naar de trein hebben. “Dat aandeel groeit nog steeds. De afstand tot het station of de bestemming zijn relatief kort en goed te bereizen met de fiets. Dat zien we terug in de blijvende toename van het gebruik van de OV fiets. We hebben onlangs zesduizend extra OV fietsen over het land verdeeld vanwege de grote vraag.”

De fietsenstalling krijgt volgens de architect een ruime opzet, overzicht en overvloedig licht. Die moeten zorgen voor optimale functionaliteit, comfort en veiligheid. “Daglicht en natuurlijke groenvlakken met beplanting reiken tot diep in het souterrain. Aanwezige lamp-armaturen gaan pas branden wanneer het buiten te donker is. Dat bespaart een aanzienlijke hoeveelheid energie. Het ontwerp is zo opgezet dat er geen doodlopende gangen of obstakels zijn. Ook zijn de kolommen zo gepositioneerd dat er geen donkere nissen ontstaan.”

Via het plein kunnen reizigers straks snel en veilig van en naar het station komen. De ruime opzet, korte routes en logische splitsing tussen voetgangers, fietsers en auto’s moeten zorgen voor een optimale doorstroom van het verkeer. Het plein krijgt daarbij een volledig nieuwe inrichting: een spiegelvijver met daklicht, groenvakken met bomen en zitranden en sfeervolle verlichting moeten deze entree tot de stad omvormen in een aangename plek om te verblijven. De drie ingangen naar de fietsenstalling gaan op in het ontwerp van het plein en moeten zo zorgen voor een naadloze verbinding tussen de buitenruimte en de kelder.

Afbeelding
Afbeelding